För en tid sedan på en träning pratade fotbollz.se med kanslichefen Lasse Landin om ÖFK:s framgångar och vad detta kunde betyda för Östersund. Landin berättade då att ÖFK har större mediabevakning än alla allsvenska lag. Nu är detta bevisat och bekräftat genom företaget Metvater som är världsledande på global omvärldsbevakning.
När Landin berättade om ÖFK_s stora mediabevakning blev jag inte ett dugg förvånad.
Redan 2014 i Superettan skrev fotbollz.se att ÖFK hade ett annonsvärde på totalt 35 410 053 miljoner. Företaget Retriver hade gjort den analysen. - "Jag vill minnas att ÖFK hade högre marknadsvärde 2014 i Superettan än vad Skellefteå hade när man samma år vann hockeyligan, sa då Daniel Kindberg till fotbollz.se."
Sponsoranalytikern Peter Allvin sa vid detta tillfälle till fotbollz.se att han kommit fram till att TV genererar ungefär dubbelt så starkt genomslag vid en uppflyttning till allsvenskan från Superettan (mätt i antal inslag och räckvidd på nationell TV).
Vad gäller press/webb kan man förväntade drygt en fördubbling av antalet artiklar i svensk press (framförallt även utanför närregionen)
Alvíns prognos stämmer.
I dag är ÖFK där. ÖFK har vunnit Svenska Cupen, haft bra placering i allsvenskan och spelar i Europa League.
Det bekräftas av det seriösa företaget Meltwater världsledande på global omvärldsbevakning visat att ÖFK har den största mediabevakningen av alla allsvenska lag. Undersökningen presenteras nyligen i osdsport.se
- ÖFK:s framgångar har uppmärksammats har som alla vet uppmärksammats vida omkring inte bara i Sverige utan stora delar av Europa. Det har haft betydelse för kommunen Östersund.
Dan Persson i Inventory Business AB skriver i idrottens Affärer:
- ÖFK:s framgångar påverkar tillväxten positivt. Om vi säger att BNP ökat med 0,3-0,4 procent tack vare ÖFK så pratar vi förstås om miljonbelopp till regionen.
– ÖFK blivit intressant för media även utanför landets gränser. Men nu gäller det att göra något med de här siffrorna och öka intäkterna. Man måste jobba på mot allmänheten mot politiker och mot sponsorer och visa upp det här. Det är ju faktiskt så att ÖFK har bidragit till mer positiv media för kommunen i år än kommunen själv lyckats med under de senaste 50 åren
– Min syn är att klubben är den bästa marknadsföraren någonsin för staden Östersund och för regionen Jämtland. VM i alpint var större i Åre, men inte totalt i regionen. När det gäller skidskyttet så kan de hoppa i Storsjön i sammanhanget. Man måste tänka på att alpint och skidskytte är pyttesporter jämfört med fotboll.
– Som jag sagt tidigare, det ska inte gå. Om de skulle nå slutspel i Europa League så är det Bragdguld i mina ögon.
|