Östersunds kommun har gjort en intressant jämförelse om mediabevakningen av idrottsklubbar och idrottsevenemang som förekommit under fjolåret inom kommunen. Avsikten är, att det då ska bli lättare för kommunen att bestämma vilket värde sponsringen har. Sponsring är egentligen ett felaktigt ord att använda. Det är istället frågan om köp av reklam, att kommunen ska få något tillbaka av satsade medel. Slut är nog tiderna då sponsringen var mer eller mindre en gåva till idrottsföreningarna.
Något som i varje fall ofta tidigare diskuterats är, om det är världscupen i skidskytte eller ÖFK som har den största mediabevakningen. Undersökningen visar vitt på svart att ÖFK ligger långt före, kanske längre före än att det fanns anledning att tro. Kollar man på artiklarnas räckvidd är ÖFK ännu mer överlägsna. Även det är givetvis en mycket viktig faktor.
Som god trea ligger det andra elitlaget i Östersund, Jämtlands Basket.
Hej främling och Rockin' Pots har även de varit föremål för undersökningen, men det har inte tagits med, eftersom det inte bedriver idrott utan integration. Det hade ändå kunnat vara intressant att ta med dem om de nått framskjutna positiva placeringar men de har det inte gjort. Så till analysen:
------
Analysen är utförd i svenska källor i tre olika medieslag: TV – 14 kanaler, tablålagda sportsändningar för idrottslag Print – ca 460 källor Webb – ca 1 600 källor
Sammanfattning - press & webb antal artiklar
Östersunds SK 73 Biathlon Östersund 86 Karl Forsman 93 Östersund Basket 349 Östersunds DFF 635 Östersunds IK 689 Jämtland Basket 1 042 VC Skidskytte 1 236 ÖFK 9 482
Räckvidd Biathlon Östersund 3 111 000 Östersunds SK 4 479 000 Karl Forsman 7 412 000 Östersund Basket 22 077 000 Östersunds DFF 25 567 000 Östersunds IK 27 691 000 Jämtland Basket 61 863 00 VC Skidskytte 101 005 ÖFK 1 052 439 00
Sammanfattning TV Antal inslag
Östersund Basket 2 Jämtland Basket 14 VC Skidskytte 77 ÖFK 538
Metod Press och Webb Vi har identifierat relevanta artiklar som har koppling till objekten under 2017. En ”artikel” räknas när objektet omnämns i intervjuer & reportage etc. Det innebär att alla ”artiklar” inte behöver handla specifikt om objektet utan det räcker med att det nämns. Däremot är resultatsidor och omnämnanden i tabeller och kalendrar exkluderade. Lokalmedia i hela Jämtlands län är också exkluderade i analysen. Utöver antalet relevanta artiklar i press och webb analyseras i vilken utsträckning Östersund som destination marknadsförs (i form av omnämnande i samband med respektive objekt). Den geografiska spridningen för de olika föreningarnas genomslag redovisas i form av en karta som grafiskt åskådliggör genomslaget. Läsartal redovisas för artiklar där det finns officiella läsartal att tillgå.
TV Vi har identifierat relevanta inslag som har koppling till idrottslag (samt VC Östersund) under 2017. I TV krävs att inslaget handlar om objektet/klubben för att det ska räknas med i analysen. Tittartal redovisas för alla inslag. Vi har endast bevakat tablålagda sportsändningar och således inte eventuellt genomslag i allmänna nyhetsprogram.
Källa: Östersunds Kommun
|