För att förstå vad ÖFK bör utmana, förutom i själva fotbollsspelet, så bör en inblick i Malmö FF:s affärsverksamhet vara av intresse. De är ju Sveriges rikaste fotbollsförening samt den förening som omsätter mest. Kanske finns det ett och annat att lära sig. Sedan utveckla det vidare.
Malmö FF äger Stadion, Malmö invigd 2009. Fram till 2018 kallad Swedbank stadion. En arena som ligger kloss med Malmö stadion, dvs den äldre arenan i staden, invigd 1958 i samband med fotbolls-VM. Det ligger alltså två arenor bredvid varandra och med publikkapacitet på 24.000 respektive 26.500. (Detta om det maximala antalet ståplatser används). Malmö stadion är dock planerad att rivas.
Malmö FF ser inte bara Stadion, Malmö som en fotbollsarena, utan som en plats för allehanda evenemang. Besök gärna http://mff.se/sv-SE/event för mer info. Syftet är alltså att tjäna pengar på sin anläggning. Hur det går i det långa loppet återstår dock att se. Malmö FF driver också ett affärsnätverk där företag kan vara medlemmar. Vid mitt besök 2016 sa dåvarande marknadschefen för Malmö FF att medlemsantalet uppgick till 87 företag och att varje företag betalade 300.000 kr per år. Då ingick fyra VIP-stolar vid varje hemmamatch. Jag konstaterade dock att det han kallade affärsnätverk snarare var att likna med ett sponsornätverk. Systematiskt affärsnätverkande syntes inte ske, men väl spontana affärskontakter. En liten intressant information är om restaurangen i Malmö FF:s fotbollsstadion. Restaurangen tar cirka 1500 personer. Vid varje hemmamatch erbjuds företag att köpa så kallade klubbstolar. Det går givetvis att köpa sådana för fler matcher om så önskas och det har många företag gjort. I köpet av en klubbstol ingår två-rätters meny, dryck och kaffe och kaka samt vadderad stol med direktutgång från restaurangen till plats under tak. Det ingår även alkoholhaltiga drycker om så önskas. Priset är idag (180717) cirka 1700 kr per klubbstol vid styckeköp.
Vi är några ÖFK-supportrar som från och med 2016 varje år sedan dess träffats i nämnda restaurang för att avnjuta mat, dryck och match. Hittills med viss sportslig framgång på plan för ÖFK, eftersom det har blivit en seger, en oavgjord och en förlust. Nu efter den tredje träffen på lika många år så har vi nog skapat en liten tradition. Det är Bengt Näslund som koordinerar våra träffar. Han är en gammal Östersundare och sedermera ÖFK-supporter, som tidigt i livet hamnade i Malmö och Skåne. Detta efter studier vid Lunds Universitet. Vi, ÖFK-supportrar, är alltså med och göder Malmö FF:s kassa. Detta borde vi ÖFK-are tänka på att erbjuda bortalagen.
Både affärsnätverkande inom ÖFK och en utökad möjlighet för företag att köpa ett varierat utbud av klubbstolar likt Malmö FF har stora utvecklingspotentialer. Bara ytterligare 100 sådana sålda stolar skulle generera (med Malmö FF:s prissättning) 170.000 kr per match, dvs 2.550.000 kr per serieår. Visst finns det i nuläget begränsningar, som att restaurangen på Jämtkraft Arena är liten, men allt går att lösa om viljan finns. I systematiskt arbete med affärsnätverk finns nog också en stor potential. Ett affärsnätverk syftar, till skillnad från sponsornätverk, att generera direkta inkomster till medlemmarna. ÖFK tjänar istället på medlemsavgifterna. Det blir ett vinn-vinn.
|