meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 



ÖFK Nyheter
 
Välkommen till ÖFK Nyheter. Detta är en webbplats speciellt för alla som gillar ÖFK men även för andra intresserade. Avsikten med sidan är att den skall ha ett lättillgängligt och aktivt debattforum samt att Du bl a skall kunna läsa matchreferat, spelarinformation och intervjuer.
 
Senaste Matchen   Nästa Match
IFK Göteborg Östersunds FK
7 1

Läs mer... Läs mer...
  Vi återkommer när vi vet mer...  

 



PÅ TAL OM SPONSORER OCH ÖFK:S EKONOMI
av Haldo Jonsson
Publicerad 15 Okt 2019 - 15:13 Uppdaterad 15 Okt 2019 - 20:12


ÖFK kan se framtiden an med tillförsikt, men mer jobb behövs

Bilden: Lennart Ivarsson. Foto: Haldo Jonsson

Det är viktigt att notera, att flera stora sponsorer nu verkar ha en framtidstro på vad ÖFK kan åstadkomma och därför återkommer med sin sponsring.


ÖFK:s styrelse och Lennart Ivarsson arbetar stenhårt varje dag för att få ÖFK på goda fötter igen och med en sund planering för framtiden skapa tilltro och stabilitet som ska hålla på sikt.

En viktig faktor för ÖFK, är givetvis att få tillbaka sina sponsorer och helst utöka antalet. Det är förutsättningen för att göra en långsiktig planering, men även för att genom akutinsatser komma över den ekonomiskt nuvarande negativa puckeln. Många sponsorer har funnits kvar över lång tid, men några och en del större, har dragit sig ur. Anledningen kan bland annat varit den miserabla ekonomiska situationen i ÖFK. Vissa sponsorer har heller kanske inte haft den riktiga tilltron till att ÖFK har kunnat skapa ett koncept som håller. För andra har det varit något annat.

Valet av Lennart Ivarsson som konsult har varit en fullträff. Det är en person som man redan vid första mötet hyser respekt för. Hans kunnande är det ingen som ifrågasätter och han har stor tilltro från näringslivet.


Han har ett stort jobb framför sig med att anpassa utgifterna till inkomsterna. Det är ett jobb som man inte man lyckas med på kort sikt. Det kommer att ta tid och det skall ta tid för att det ska bli så genomtänkt och bra som möjligt.


En del i det nya konceptet är, att spelarförsäljningarna skall läggas utanför budget. Det var det som ÖFK stupade på i år. Den tilltänkta försäljningen av spelare blev inte som man hade anledning att tro och hoppats på. Det var en av anledningarna till att den gjorda budgeten kraschade och skulderna blev stora. Spelarförsäljningarna är en svår uppskattningsfråga. Publik- och sponsorbortfallet i år var nästan omöjligt att beräkna. Inkomsterna därifrån uppgick inte till upp till det budgeterade. Det är det ingen av de styrande som då gjorde budgeten som skall lastas för.

Nästa steg för Ivarsson och styrelsen är att bestämma vilken kostym som ÖFK skall ha och framför allt ha råd att ha. Det är ingen lätt uppgift och det måste göras samtidigt med ekonomiskt tankade, fotbollskunskap och känsla. Det är en svår balansgång.

I dag har flera större sponsorer beslutat att sponsra eller köpa aktier i ÖFK. Det är ett bevis på att företagarna har fått ny tilltro till ÖFK:s nya målinriktning. Det är en mycket viktig signal för andra företagare, men även för alla som uppskattar och tror på ÖFK och som vill ha ett elitlag i fotboll i stan. Även för många andra som bor i Östersund är det det är viktigt och även för Östersunds kommun. Det är betydelsefullt att visa att en glesbygdsort har framtidstro. Känslan att vi har förmågan att skapa något bra här är betydelsefullt.

Hoppet finns fortfarande att vi ska få återuppleva en storhetstid fotbollsmässigt i ÖFK. Visionerna måste finnas, men i första hand är det viktigast att göra ÖFK till ett stabilt allsvenskt lag som man sedan kan bygga vidare på. Därför är det viktigt att alla som kan kommer till match mot Sirius på lördag för att heja fram alla våra duktiga spelare till vinst och till att uträtta stordåd.

Spelarna ska ha stort beröm för att de tagit sig samman och samtidigt med all press och den turbulens som varit ÖFK stått upp rakryggade i det hårda och vinddraget som blåst över ÖFK.

 
9 Kommentarer:
Gäst: Katjingberg skrev | 16 Okt 2019 - 19:35
Anledningarna till sponsoravhopp i texten ovan lämnar en hel del i övrigt att önska.
5
Gäst: Ash skrev | 16 Okt 2019 - 19:25
I den ekonomiska delen handlar det om vad som kommer in och vad som måste betalas.Löner/resor osv, Sponsorer har minskat, varför? Publiken har inte varit det de hade önskat, varför? spelar försäljningar har inte gett det utslag som de hoppats.
In har alltså varit betydligt mindre än ut i pengar. ÖFK har en enormt stor ledarstab och spelartrupp. (in/ut pengar)?

Idag sitter folk i ÖFK och är oroliga för sin framtid, fina och hårt arbetande. Deras funderingar nu är, har jag ett jobb nästa år, får jag lön nästa månad? Jag lider med dessa.

De som är ansvariga för in och ut pengar, de som anställt/värvat mer spelare utan att ha koll på in och ut pengar kommer antagligen sitta kvar medan de som jobbar i föreningen som inte kan påverka dessa delar, till viss del kansli/akademi kommer få ta smällen och sägas upp. Vilket är beklämmande.
1
Gäst: Priser skrev | 16 Okt 2019 - 11:49
Apropå priser, så här kostar dyraste årskorten hos andra föreningar.
ÖFK, Sittplats mitt 4 150 kr
Elfsborg Sittplats 3679 kr
FFF Sittplats 2600 kr
Häcken Långsida 1 995 kr
Kalmar Sittplats 3 445 kr
Giffarna Sittplats långsidan 3 200 kr
Örebro Sittplats 2 499 kr
Norrköping Sittplats Västra läktaren 3 495 kr
MFF Långsida mitt 5 295 kr
Hammarby Privat klubbstol 4 900 kr
Göteborg Legendläktaren 5000 kr
AIK Premium årskort 6450 kr
AFC Sittplats långsida 3295 kr
DIF Långsida 3520 kr
Helsingborg Klubb västra 8200 kr !!
Sirius Sittplats premium 4795 kr
4
Gäst: Lord@ skrev | 16 Okt 2019 - 07:29
Om det kommer mer folk om man sänker priserna , då är priserna för höga. Det betyder ju att produkten inte är värd pengarna. När arenan börjar bli full så kan man höja priset.
Det blir ju även en betydande merförsäljning med mer folk på plats och större intresse för sponsorer. Med mer publik får man dessutom ett argument för att få sponsorer att betala mer för reklamen.
Jag personligen går på olika sportevenemang för att titta på matchen och bryr mig inte det minsta om kringarrangemang men det kanske lockar dom som är tveksamma.
5
Gäst: Fantasipriser och storsponsorer? skrev | 15 Okt 2019 - 23:19
Vet inte om det är fantasipriser med tanke på att det är Allsvenska matcher. Kolla vad det kostar på övriga arenor. Dock brukar det även handla om nyhetens behag. Många kom först i Superettan och sedan när det blev vardag så sjönk siffrorna. Samma med Allsvenskan (fick uppsving när det blev nyheternas behag med Europa League samt att man relativt bra var med och slogs mot toppen i serien). Kanske är det för höga priser eller så är det inte det. Gäller ju även att göra event till riktiga event där man har mer än själva fotbollsmatcherna (man är bra på detta i USA på eventen i NFL mm) som lockbete så man kan få dit fler (som inte hade gått om inte man får med sig övriga familjen mm). Spelar man även nog attraktiv fotboll så spelar nog placeringen i serien mindre roll. Att man verkligen bjuder på sig och äger boll (mycket eget fint spel). Sedan blir det ju bara fler och fler saker som konkurrerar om uppmärksamhet här i världen för varje år.

Vad gäller storsponsorer så vet jag inte om man kan kalla Engcon mm för storsponsorer på den här nivån av fotboll. Visst är de oerhört viktiga. Det är varenda en som bidrar på nåt sätt till ÖFKs verksamhet i pengar, arbete mm. När det gäller stora sponsorer på den här nivån så är det företag som kan gå in med mångmiljonbelopp varje år (som det inte är några stora pengar för ändå). Nationella och helst globala företag som man ser runt de lag som är på Alllsvensk nivå som ICA (inte ICA lokalt utan riks), SAAB, Ericsson, Spotify, Axfood (äger Willys, Hemköp mm), Telia och alla de som är på Stockholmsbörsen (publika bolag). Men främst internationella/globala bolag som Ryan Air, BMW, Emirates, Nestlé, Puma, Adidas (det globala bolaget och inte regional återförsäljare), IBM, Huyndai, Volkswagen, Kraft, McDonald´s, Pizza Hut, Seven Eleven, Starbucks, Apple och listan kan bara fortsätta med globala bolag som sponsrar bara man har en god presentation (nuläge, mål, visioner, värdegrund, ekonomi mm. Vad, när, hur, vem, varför mm) och som kan gå in med betydligt större belopp stabilare under längre tid då det inte är lika stora belastningar för dem och de bolagen ofta är stabilare i sina ekonomier mm. De har avsatt del för sponsring mm i sina budgetar och ofta även sidor på sina hemsidor där man kan gå in och ansöka om första kontakt (även om man först bygger personlig relation är bäst).

Ska detta bli på riktigt så måste man förutom att lösa nuvarande läge sedan börja jobba, tänka och tro stort. Även om man tills man nått det stora får anpassa sig (rätta munnen efter matsäck). Men ska det bli något på riktigt så är stort och globalt ett måste så fort det bara går. Måste ur den Jämtländska och Svenska ankdammen. Inget kan åtstadkommas om man inte först tänker, tror och jobbar emot det och det redan från dag ett.
4
Gäst: Robert skrev | 15 Okt 2019 - 20:50
Nästa år kommer det in mer tvpengar samt förhoppningsvis har de lyckats minska kostnader genom att minska antalet anställda och lägre löner på dagens trupp än de som var på El tiden.

Men allt hänger ju på Ghoddos affären och om de lyckas hänga kvar.
6
Gäst: Lord@ skrev | 15 Okt 2019 - 19:24
Det saknas fortfarande väldigt mycket pengar om man ska lita på barometern. Man har inte nått halvvägs än och då bör ju dom flesta som är sugna på att bidra redan ha gjort det. Och hur ska det gå nästa år när man tömmar alla resurser nu ? ( Som man självklart måste göra )
4
Gäst: Urban skrev | 15 Okt 2019 - 17:36
När kommer domen i Ghoddos fallet? Det är väl snart enda svarta molnet som är kvar om det blir vinst i helgen
1
Pman skrev | 15 Okt 2019 - 17:23
OK, de stora sponsorerna är på väg tillbaks, vilket är mycket bra och lovar gott. Kanske (hoppas!) även Engcon och kommunen ansluter snart igen. Då återstår att göra något åt att det gapar så många tomma stolar varenda match?

Därför gäller det också att få tillbaks publiken till arenan. Ett stort antal åskådare på hemmamatcherna är viktigt både för spelarna, reklamvärdet för sponsorerna och naturligtvis för publiken själv. Ju större publik desto bättre stämning är blir det.

Det kriterier som spelar stor roll när det gäller att kunna fylla arenan med folk är många. Lagets prestation på kort och lång sikt tillbaks spelar in liksom vilka motståndare man möter, hur viktig matchen är i förhållande till olika saker. Vädret spelar också en viss roll.

Visst är publikintäkterna en viktig faktor för att föreningen ska kunna finansiera sin verksamhet. Men att inte vilja ha en utsålt arena när t.ex. lag som Sundsvall, AIK, Djurgården, Malmö och Hammarby står på motståndarsidan är svårt att förstå.

Ett huvudproblem kan vara prissättning av produkten som föreningen bjuder på. Balansen mellan rimliga biljettpriser och höga publiksiffror är nog så svår.
Men nuvarande fantasipriser som dagens biljettpriser måste ledningen givetvis se över. Jämför gärna med andra arenor.

Rätt pris är viktigt eftersom vi alla har många saker att välja på när det gäller att använda pengarna. Biljettpriserna måste vara rimliga för att så många som möjligt ska välja att gå på en fotbollsarena. ÖFK's fantasipriser för biljetter är därför nästa objekt som bör tas under lupp. Rimligare priser för alla och även för ungdomar och pensionärer vilka inte har några fantasiinkomster vore också att föredra framför tomma stolar.
27
 
Sök på fotbollz.se
   
  Unik kavalkad på ÖFK:s alla spelare under alla år  
  av Haldo Jonsson | Igår - 23:09  
 

Största antalet spelare som värvats från länder utom Sverige var 2019 rekordstort. Även 2013 var antalet stort.

Den spelare som hängt med längst är Jamie Hopcutt. (bilden)

 
  Läs mer...  
 


 
  Planeringen för nästa års allsvenska redan igång  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:02  
 


Säsongen 2019 har precis slutat men redan nu har arbetet mot nästa säsong börjat. Nu är det bestämt var och när upptaktträffen ska genomföras

 
  Läs mer...  
 


 
  Tillförsikt och framtidstro i ÖFK  
  av Haldo Jonsson | 20 Nov 2019 - 22:56  
 

Det råder stor framtidstro i ÖFK men det är fortsatt hårt arbete som gäller och viktigt är att alla som kan stöttar klubben

 
  Läs mer...  
 


 
  Många gladdes med ÖFK i kväll  
  av Haldo Jonsson | 19 Nov 2019 - 23:01  
 

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
19 Nov 2019 - 09:37 Alltid ÖFK:are
18 Nov 2019 - 15:26 Guldgruvan
17 Nov 2019 - 23:01 Ken Sema mot Färöarna
17 Nov 2019 - 21:42 Guinea och Aly Keita på väg mot Afrikanska Mästerskapen
17 Nov 2019 - 13:57 ÖFK-arna dansar in på tiljan igen
16 Nov 2019 - 16:46 Classe Olofsson årets vinnare av O`Learys tipset
15 Nov 2019 - 09:50 Shaun Constable tränar BP nästa säsong
14 Nov 2019 - 21:53 Leffe Widegren hoppar av
14 Nov 2019 - 10:29 ÖFK:s lagbygge för 2020
13 Nov 2019 - 17:22 ÖFK får pengar av gräsroten¨- en ökning jämfört med i fjol
12 Nov 2019 - 21:46 Stöttning och kraftsamling
12 Nov 2019 - 11:13 ÖFK:s bästa spelare - Trissvinnaren Tom Pettersson
11 Nov 2019 - 14:57 Dino Islamovic något för Hammarby?
11 Nov 2019 - 13:31 En titt på Norrlandslagen
11 Nov 2019 - 10:20 Mest positivt att rapportera
10 Nov 2019 - 19:26 Lottningen till Svenska Cupen klar
10 Nov 2019 - 18:12 Extra årsmöte och information till medlemmar
9 Nov 2019 - 16:15 Silly season - ÖFK
9 Nov 2019 - 12:42 Snäll och tidig jultomte i år
9 Nov 2019 - 12:34 Här kan klubbarna välja och vraka bland spelare
 
 
 
Herrar
av: Rolighetsministern | 8 Nov 2019 - 22:21
SD Huesca? Ghoddos borde väl ha vet