Det har utbrutit en debatt på fotbollz.se:s forum om ÖFK och om dess försäljning av reklam. (Sponsring.) Det föranleder mig att i all hast i kväll att skriva ner några rader. Jag anser nämligen att jag har en viss erfarenhet av försäljning av fotbollsreklam eftersom jag förutom allt annat i klubbarna sysslat med den verksamheten i sammanlagt c:a 25 år och har gjort det i ÖFK i 11 år. Jag har således dragit in några miljoner till ÖFK. Det känns bra att minnas.
Att jobba med "sponsring" är en grannlaga uppgift som man helst måste ha lite fallenhet för. För at nå framgång gör man det bäst genom få till en bra dialog med köparen genom ödmjukhet, ibland lite fräckhet och ett visst mått av envishet. Det gäller att bygga upp ett förtroende med köparen. Om den som är säljare är känd och gillas av hos allmänheten kan det vara en fördel. Om det är en okunnig person som använder fel metod vid försäljning kan det väcka antipati mot föreningen och köpet av reklam uteblir. Det finns flera sådana exempel.
Ett ord son allmänt används är sponsring. När det gäller elitidrott så betyder det i klartext försäljning och köp av reklam. Det är två parter som ingår ett avtal då det gäller att ge och ta från båda sidor för att båda ska få det bästa utbyte som möjligt av affären.
Riktlinjerna för en säljare av reklam är att det finns en sponsorlista som anger vilken typ av reklam som finns att sälja och för varje reklamplats ett angivet pris. Det kan vara exempelvis en logga på en matchtröja som kostar ett visst antal kronor.
Priserna är endast ett riktmärke och är oftast satta något i överkant för att säljaren ska ha möjlighet att ha förhandlingsutrymme. Rabatt på det satta priset är ganska vanligt om köparen satsar stora pengar. Egentligen är det ingen rabatt. Det är en förhandlings mellan två parter där man kommit fram till en uppgörelse. Då kan bli många tusental kronor i nedsatt pris vid stora affärer.
Hellre en affär i stället för en utebliven sådan, resonerar man ibland! Vid vissa tillfällen får man vara tvungen att rätta ganska mycket sig efter köparens krav. Därutöver kan man som säljare sitta framför en företrädare för ett företag som är en mycket skicklig förhandlare. Det hjälper köparen till att få ett bra pris.
Det kan bland vara angeläget att ge en viss fördel till ett företag som köpt reklam under flera år.
Om föreningen är i stort behov av pengar vid tillfället finns det stor anledning att vara välvilliga mot köparen för att få till stånd ett snabbt avtal för att få in pengar utan alltför lång väntetid.
Det gälle inte bara fotbollen som rabatterar eller lämnar gratisreklam. Det gäller i även andra säljande företag. Just nu har jag ett abonnemang på Dagens Nyheter som är rabatterad till noll kronor.
Enligt vad som skrivits i fotbollz.se:s forum så har ÖFK lämnat onormalt stora rabatter till två styrelsemedlemmar i ÖFK. Enligt de uppgifter som fotbollz.se fått in, så rörde det sig om två långtidskontrakt som var tecknat innan de två fanns med i ÖFK som styrelsemedlemmar.
Som en liten anekdot kan jag berätta en händelse under min sponsortid i ÖFK. Jag kom in till en köpman som satt och kollade på aktieläget i Tv. Det var bara rött på alla hans aktier. Han var hyperirriterad oh körde ut mig. Jag gav inte upp. Efter 14 dagar besökte jag honom igen. Jag blev överraskad att han då var på bra humör.
- Jag gillar inte fotboll och har ingen lust att köpa reklam av ÖFK, men jag ska köpa för några tusen av dig och det är därför att du är en bra säljare.
Slutsats: Det gäller att inte ge upp.
|