Vi hoppas på att det blir ett mera objektivt beslut i överklagandenämnden som inte har några bindningar till fotbollen. Det måste man måste trots allt anse att Licensensnämnden dock har.
ÖFK har fått godkänt på alla ekonomiska krav som Licensnämnden ställer. Det är ÖFK:s ekonomiska planering för hela nästa säsong som licensnämnden anser inte håller. Frågan är vilka parametrar Licensnämnden har i den bedömningen, eller om det är endast subjektiva åsikter. Hur än det är så måste det vara svårt att se in i en hel säsong utan att subjektiva åsikter blir ledande. Om det föreligger en minsta tvekan i bedömningen måste ÖFK frias. Det är den principen som gäller i domstolar.
Detta skrev fotbollz.se för en tid sedan:
ÖFK kommer att överklaga licensnämnden beslut till överklagandemänden. Möjligheten att få gehör hos dem är större
Att döma brott - eller civilmål är en grannlaga uppgift. Det krävs ett noggrant penetrerande av bevismaterialet. Fällande domar i våra domstolar ska vila på säkra grunder, ”bortom varje rimligt tvivel". Det får inte finnas minsta tänkbara tvivel om att han domen skall vara felaktig. Vid minsta tvivel skall ingen dömas. Vilka premisser licensnämnden dömer efer framgår inte, men de borde vara höga.
I licensnämnden krävs inte att någon av ledamöterna har domarvärv, alltså erfarenhet av att döma i mål. Av nämndens ledamöter, som alla ska vara insatta i verksamheten inom elitfotbollen, ska två ha ekonomisk och två juridisk sakkunskap. Ordföranden ska ha föreningserfarenhet och besitta ekonomisk sakkunskap.
I överklagandenämnden är kraven högre. Nämnden består av ordförande, vice ordförande och sju övriga ledamöter. Ordföranden och vice ordföranden ska ha erfarenhet av domarvärv. Två av de övriga ledamöterna ska ha ekonomisk sakkunskap (ekonomiskt sakkunniga); varav minst en ska vara, eller ha varit, auktoriserad revisor.
Att både ordföranden och vice ordföranden ska ha domarvärv det för med sig en trygghet för den som skall ska tas upp till prövning, i detta fall ÖFK. Det är jurister som har vana av att döma och har förmåga att väga argument mot varandra. Det är en trygghet för att ett ärende skall bli rätt bedömt.
Det krävs mycket på fötterna om man ska utesluta ett lag, i detta fall ÖFK ur allsvenskan. Att med säkerhet kunna bedöma ÖFK:s ekonomi flera månader framåt måste nästan vara svårt för att inte säga omöjligt. Besluten kommer till stor del att grundas på subjektiva bedömningar.
I överklagandenämnden kommer domen att till större utsträckning vila på vad motparterna licensnämnden och ÖFK lägger fram i sina äskanden och argument, eftersom det finns domarkunskap i den nämnden. Det finns även hos dem ett strörre försiktighetsmått i dömandet. Den subjektiva värderingen blir mindrebetydelsefull och beslutet (domen) kommer närmare fakta.
Det finns dessutom anledning att tro att överklagningsnämnden inte påverkas något av utomståendes åsikter.
Licensanämnden: Richard Johnsson, Bjärred (ordf) Odd Swarting, Stockholm (vice ordf) Fredrik von Bothmer, Stockholm Josefine Fors, Huddinge Birger Jonsson, Västerås Eva von Schéele-Frid, Gävle Linda Wrenne, Ronneby Kjell Sahlström (sekr)
50 § Licensnämnden Licensnämnden utgörs av ordförande och sex övriga ledamöter, ska som första instans handlägga och besluta i ärenden enligt dels Förbundets reglemente för elitlicensen, dels UEFA:s klubblicens. Nämnden ska därutöver handlägga ärenden om IdrottsAB enligt 21 § samt ärenden om misstänkta ekonomiska oegentligheter inom fotbollens idrottsliga verksamhet och i förekommande fall göra anmälan till vederbörande disciplinorgan. Nämnden utser vice ordförande inom sig. Av nämndens ledamöter, som alla ska vara insatta i verksamheten inom elitfotbollen, ska två ha ekonomisk och två juridisk sakkunskap. Ordföranden ska ha föreningserfarenhet och besitta ekonomisk sakkunskap. Förbundsstyrelsen fastställer reglemente rörande licensnämnden. Part som är missnöjd med Licensnämndens beslut beträffande Förbundets elitlicens eller UEFA:s klubblicens får, inom två veckor från dagen för Licensnämndens beslut, överklagas hos Överklagandenämnden.
51 § Överklagandenämnden Överklagandenämnden prövar överklagande av Licensnämndens beslut, Tävlingskommitténs beslut i tävlings- och föreningsärenden samt Disciplinnämndens beslut i tävlingsbestraffningsärenden. Överklagandenämnden utgörs av ordförande, vice ordförande och sju övriga ledamöter. Ordföranden och vice ordföranden ska ha erfarenhet av domarvärv. Två av de övriga ledamöterna ska ha ekonomisk sakkunskap (ekonomiskt sakkunniga); varav minst en ska vara, eller ha varit, auktoriserad revisor. De ekonomiskt sakkunniga deltar endast när Överklagandenämnden prövar överklagande av Licensnämndens beslut. Minst fyra av Överklagandenämndens ledamöter ska delta när beslut fattas. När Överklagandenämnden prövar överklagande av Licensnämndens beslut ska minst en ekonomiskt sakkunnig delta.
Beslut om avvisning av ärende och prövningstillstånd får fattas av ordförande eller vice ordförande samt en annan ledamot. Beslut om avskrivning av ärende får fattas av ordförande eller vice ordförande ensam. Vid omröstning ska, vid lika röstetal, ordföranden ha utslagsröst. Med undantag för prövning av överklagande av Licensnämndens beslut, krävs prövningstillstånd för att Överklagandenämnden ska ta upp ett ärende till prövning. Prövningstillstånd får meddelas endast om det är av vikt för den framtida regeltillämpningen att ärendet prövas, eller om det finns synnerliga skäl för en sådan prövning, såsom att det förekommit grovt formfel vid handläggningen av ärendet eller att beslutet fattats i strid med eller utan stöd i gällande regler och bestämmelser. När prövningstillstånd inte meddelas ska det överklagade beslutet stå fast. En upplysning om detta ska tas in i Överklagandenämndens beslut. Fråga om inhibition avgörs av ordförande eller vice ordförande samt en annan ledamot. Överklagandenämndens beslut får, inom två veckor från dagen för nämndens beslut, överklagas hos Riksidrottsnämnden. Överklagandenämndens beslut i ärenden rörande UEFA:s klubblicens får dock inte överklagas
|