Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

10 ELLER 12 LAG?
av Björn Runsten
Publicerad 13 Okt 2022 - 20:46 Uppdaterad 13 Okt 2022 - 21:42

Kvaltider! Berg har öppnat starkt, men vill Frösö BK, Alsen och Ås (kvallagen till Div 4) att Berg ska spela i Div 3? Om jag är rätt informerad blir det 10 lag i Div 4 om Berg lyckas ta sig upp. Om däremot laget ej flyttas upp blir det en 12lags-serie i Div 4! Logiken i det förstår jag inte. Upp och nedflyttning finns det klara regler kring, men antalet lag i en serie? Varför inte bestämma från början om det ska vara 10 eller 12 lag? Önskar att jag kunde supporta Berg, men som nu är fallet kan jag inte det. Frösön och Alsen ligger mig alltför varmt om hjärtat,


(Om jag helt har fattat fel i frågan ber jag om överseende. Någon som vet mer får gärna informera här i inlägget!)

.

 
 
16 Kommentarer:
Gäst: ..... skrev | 18 Okt 2022 - 08:53
Dom fick ju fördelen av att slippa börja i div 6 som brukligt.
1
Gäst: Fördel staden del 2 skrev | 15 Okt 2022 - 15:46
Synd att du inte har rätt information när det gäller IFK och starten av IFK ungdom.
IFK fick byta föreniingsnummer till IFK ungdom men man fick ingen fördel i serien eller att man tog någon annans plats.
2
Gäst: Sidlinjen skrev | 15 Okt 2022 - 12:05
Om Öfk konkar är väl nedflyttning till div 6, Eller
1
Gäst: ÖFK konkurs skrev | 15 Okt 2022 - 10:32
Klart det skall stå distrikserie.
0
Gäst: @ ÖFK konkurs skrev | 15 Okt 2022 - 10:20
Div 4 är väl en distriksserie?
1
Gäst: Match skrev | 15 Okt 2022 - 08:02
I dag: Selånger - Berg kl. 14:30
0
Gäst: Igen skrev | 15 Okt 2022 - 01:09
Såklart … stadslag får alltid fördelar
0
Gäst: ÖFK konkurs skrev | 14 Okt 2022 - 22:29
Finns ett till senario och det är om ÖFK går i konkurs.

Då blir de nerflyttade till förbundsseriern. Om jag fattar rätt så blir det i så fall div 4.
0
Gäst: Björn skrev | 14 Okt 2022 - 19:04
Alltså, nog vill jag det ska gå bra för Berg. Jag vill inte det ska missförstås. Man är väl lite mycket känslomänniska i bland. När jag bodde i Umeå såg jag både MyssjöOviken o Berg på Div 3-matchet där. Som jämte var man stolt!
5
Gäst: Snicksnack skrev | 14 Okt 2022 - 13:57
. Klubbarna utanför stadsgränsen är nog inte i närheten i att bli tagna på spelare än vad stadsklubbarna tar av varandra, då det gäller spelare,
2
Gäst: Fördel staden skrev | 14 Okt 2022 - 13:30
Stadslagen skall alltid ha förtur men vad ger det?

IFK Ungdom som man ville skulle få förtur i division för IFK skulle snabbt upp i serierna och hjälpa sin 'moderförening'.

ÖFK Ungdom skulle få förtur

Och nu Ope?

Jag tycker alla föreningar skall behandlas lika och spela sig upp i seriesystemet.

Genom att man nu genar så tar man spelare ifrån de andra
2
Gäst: Lösning skrev | 14 Okt 2022 - 12:58
Om klubbarna på rep-mötet låter Ope att starta ett B-lag i div 5 så skulle det kunna lösa problematiken om Berg går upp.

Division 4 borde ha MINST ha 12 lag.
1
Gäst: Mja... skrev | 14 Okt 2022 - 12:55
10 lag är för få i div 4 men det verkar vara viktigare att det går jämnt ut i serierna under för förbundet....
0
Gäst: Tvestjärten skrev | 14 Okt 2022 - 11:46
Hoppas det går riktigt åt skogen nu till helgen Berg ! Å att hela fotbollsjämtland är emot er, så att ni är som bäst då och vinner .
7
Gäst: Thomas skrev | 14 Okt 2022 - 11:09
Jag tror du fattat helt rät Björn. Jag gissar att det handlar om att förbundet vill ha jämnt antal lag i serien (och egentligen helst 10 lag). Eftersom reglerna säger att vinnaren av kvalet till fyran ska ha en plats skulle det bli 11 lag ifall Berg inte klarar att gå upp och då blir det bättre för planeringen med 12 lag.

Som Ås-spelare säger jag heja Berg! Alltid skoj med länslag i högre divisioner
2
Gäst: Berg skrev | 14 Okt 2022 - 07:03
Vi i Berg är starkast när alla är emot oss!
8
 
Sök på fotbollz.se
   
  Dm, WO till kamraterna  
  av Classe Olofsson  | Idag - 17:01  
 

Lillhärdal lämnar WO i DM slutspelet (3-0)

 
 


 
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | Idag - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Matchreferat  
  av Torsten Lundqvist  | Idag - 12:41  
  Alsens IF - Stuguns BK/ Ragunda BK  
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Quasem - Trissvinnare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Idag - 10:52  
 

Abodi Quasem Foto Haldo Jonsson

Sammanlagda Trissen leder Simon Marklund, men hotas av Amar Begic

Hos Andreas Tipset leder Håkan Tvåa är Kent P.



 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
18 Dec 2025 - 17:25 Kraftig åderlåtning av ÖFK:s trupp - åtta spelare lämnar
17 Dec 2025 - 22:59 ÖFK:s fysioterapeuter efterfrågade även utomlands
17 Dec 2025 - 22:08 Gruppspelet i svenska cupen är lottat
17 Dec 2025 - 11:04 Alla minns vi mittfältaren i ÖFK Fouad Bachirou - men vad gö
14 Dec 2025 - 20:47 De finns anledning att kolla lite mera på vad Nemanjas agent
12 Dec 2025 - 22:42 Resultat Vinterserien åldergrupp14
11 Dec 2025 - 15:01 Kaos i nyblivna Superettanlaget Ljungskile- Tor-Arne Fredhei
10 Dec 2025 - 22:32 En för tidig ranking
8 Dec 2025 - 22:27 Här kan det finnas spelare som är intresserade för ÖFK
7 Dec 2025 - 21:55 Inbjudan till träningar
7 Dec 2025 - 21:46 Före detta ÖFK- spelare ny tränare i Umeå FC
6 Dec 2025 - 19:12 Stefan Lundin - blev det något napp vid ditt besök i Gambia?
6 Dec 2025 - 09:43 Nemanja Miljanovic har levt hela sitt liv med fotbollen - nu
4 Dec 2025 - 14:28 Ahmed Bonnah lämnar ÖFK?
3 Dec 2025 - 22:27 ÖFK - ta hjälp av Graham Potter
1 Dec 2025 - 21:50 Förre backen i ÖFK Jakob Hedenquist lämnar Umeå FC - något f
1 Dec 2025 - 21:17 Fredrik Aliris - ny tränare i Ope IF alagsteam damer
1 Dec 2025 - 21:03 Play off i kvalet till allsvenskan
30 Nov 2025 - 21:50 Krokom Dvärsätts IF dam presenterar ny tränare
30 Nov 2025 - 21:18 Det som hände i Norrköping har med stor marginal passerat an
 
 
 
13
kommentarer
Dags börja blicka mot undre strecket?
av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30
Första knappa 40 minuterna var
4
kommentarer
ÖFK - IFK Norrköping 0-0 matchen pågår
av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 17:19
ÖFK - IFK Norrköping 0-2
3
kommentarer
Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk
av Haldo Jonsson | 22 Jun 2026 - 16:02
Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jons
2
kommentarer
Ali Suljic lämnar ÖFK?
av Haldo Jonsson | 21 Jun 2026 - 22:11
Foto Micke Olofsson
1
kommentar
GIF Sundsvall - ÖFK sänds på storbildsTV på Stortorget
av Haldo Jonsson | Igår - 19:28
Fotbollsfest på Stortorget
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook