Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

10 ELLER 12 LAG?
av Björn Runsten
Publicerad 13 Okt 2022 - 20:46 Uppdaterad 13 Okt 2022 - 21:42

Kvaltider! Berg har öppnat starkt, men vill Frösö BK, Alsen och Ås (kvallagen till Div 4) att Berg ska spela i Div 3? Om jag är rätt informerad blir det 10 lag i Div 4 om Berg lyckas ta sig upp. Om däremot laget ej flyttas upp blir det en 12lags-serie i Div 4! Logiken i det förstår jag inte. Upp och nedflyttning finns det klara regler kring, men antalet lag i en serie? Varför inte bestämma från början om det ska vara 10 eller 12 lag? Önskar att jag kunde supporta Berg, men som nu är fallet kan jag inte det. Frösön och Alsen ligger mig alltför varmt om hjärtat,


(Om jag helt har fattat fel i frågan ber jag om överseende. Någon som vet mer får gärna informera här i inlägget!)

.

 
 
16 Kommentarer:
Gäst: ..... skrev | 18 Okt 2022 - 08:53
Dom fick ju fördelen av att slippa börja i div 6 som brukligt.
1
Gäst: Fördel staden del 2 skrev | 15 Okt 2022 - 15:46
Synd att du inte har rätt information när det gäller IFK och starten av IFK ungdom.
IFK fick byta föreniingsnummer till IFK ungdom men man fick ingen fördel i serien eller att man tog någon annans plats.
2
Gäst: Sidlinjen skrev | 15 Okt 2022 - 12:05
Om Öfk konkar är väl nedflyttning till div 6, Eller
1
Gäst: ÖFK konkurs skrev | 15 Okt 2022 - 10:32
Klart det skall stå distrikserie.
0
Gäst: @ ÖFK konkurs skrev | 15 Okt 2022 - 10:20
Div 4 är väl en distriksserie?
1
Gäst: Match skrev | 15 Okt 2022 - 08:02
I dag: Selånger - Berg kl. 14:30
0
Gäst: Igen skrev | 15 Okt 2022 - 01:09
Såklart … stadslag får alltid fördelar
0
Gäst: ÖFK konkurs skrev | 14 Okt 2022 - 22:29
Finns ett till senario och det är om ÖFK går i konkurs.

Då blir de nerflyttade till förbundsseriern. Om jag fattar rätt så blir det i så fall div 4.
0
Gäst: Björn skrev | 14 Okt 2022 - 19:04
Alltså, nog vill jag det ska gå bra för Berg. Jag vill inte det ska missförstås. Man är väl lite mycket känslomänniska i bland. När jag bodde i Umeå såg jag både MyssjöOviken o Berg på Div 3-matchet där. Som jämte var man stolt!
5
Gäst: Snicksnack skrev | 14 Okt 2022 - 13:57
. Klubbarna utanför stadsgränsen är nog inte i närheten i att bli tagna på spelare än vad stadsklubbarna tar av varandra, då det gäller spelare,
2
Gäst: Fördel staden skrev | 14 Okt 2022 - 13:30
Stadslagen skall alltid ha förtur men vad ger det?

IFK Ungdom som man ville skulle få förtur i division för IFK skulle snabbt upp i serierna och hjälpa sin 'moderförening'.

ÖFK Ungdom skulle få förtur

Och nu Ope?

Jag tycker alla föreningar skall behandlas lika och spela sig upp i seriesystemet.

Genom att man nu genar så tar man spelare ifrån de andra
2
Gäst: Lösning skrev | 14 Okt 2022 - 12:58
Om klubbarna på rep-mötet låter Ope att starta ett B-lag i div 5 så skulle det kunna lösa problematiken om Berg går upp.

Division 4 borde ha MINST ha 12 lag.
1
Gäst: Mja... skrev | 14 Okt 2022 - 12:55
10 lag är för få i div 4 men det verkar vara viktigare att det går jämnt ut i serierna under för förbundet....
0
Gäst: Tvestjärten skrev | 14 Okt 2022 - 11:46
Hoppas det går riktigt åt skogen nu till helgen Berg ! Å att hela fotbollsjämtland är emot er, så att ni är som bäst då och vinner .
7
Gäst: Thomas skrev | 14 Okt 2022 - 11:09
Jag tror du fattat helt rät Björn. Jag gissar att det handlar om att förbundet vill ha jämnt antal lag i serien (och egentligen helst 10 lag). Eftersom reglerna säger att vinnaren av kvalet till fyran ska ha en plats skulle det bli 11 lag ifall Berg inte klarar att gå upp och då blir det bättre för planeringen med 12 lag.

Som Ås-spelare säger jag heja Berg! Alltid skoj med länslag i högre divisioner
2
Gäst: Berg skrev | 14 Okt 2022 - 07:03
Vi i Berg är starkast när alla är emot oss!
8
 
Sök på fotbollz.se
   
  Följ GIF Sundsvall - ÖFK via fotbollzse  
  av Haldo Jonsson | Idag - 10:51  
 

Fotbollsfolkets egen sajt fotbollz.se, ger alla läsare info genom referat, bilder, matchens prestation och överraskning, statistik och krönika från matchen. Du kan skriva och läsa i forumet och läsa vad andra tycker om matchen.

Glöm inte Hos Andreas tipset. Vinn luncher

 
  Läs mer...  
 


 
  Bilder från Ope IF dam - Sundsvalls DFF2 2-0  
  av Stefan Roos | Igår - 22:34  
 

. Foto: Stefan Roos

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng  
  av Haldo Jonsson | Igår - 21:53  
 

Dags att ändra på det nu mn statistiken talar för GIF Sundsvall

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
25 Okt 2025 - 17:41 Matchens prestation
25 Okt 2025 - 17:26 tuff start för ifk i kvalet till ettan
25 Okt 2025 - 14:06 Startelvan not Oddevold
24 Okt 2025 - 22:09 Fotbollsgalan 2025
24 Okt 2025 - 19:56 Rapport från träningen
24 Okt 2025 - 14:03 Följ Oddevold - ÖFK via fotbollz.se
24 Okt 2025 - 09:22 Jag vill ha mer publik!
23 Okt 2025 - 20:47 Visst kan tränarbyten vara bra - nu önskar vi Fredheim lycka
22 Okt 2025 - 21:27 Oddevold ett extremt dåligt hemmalag.- på lördag möter de ÖF
22 Okt 2025 - 14:06 Kval till Ettan, omg. 1, Grupp 1
22 Okt 2025 - 13:50 Kvalspel till Div.4 J/H
22 Okt 2025 - 13:35 Kval till div 3 herrar, Grupp 2
21 Okt 2025 - 10:38 Ahmed Bonnah kom igen med besked - blev Trissvinnare mot Bra
20 Okt 2025 - 21:38 Höga poäng till flera ÖFK-spelare mot Brage
20 Okt 2025 - 18:28 Öztersund ungdom IF P16 klara för pojkallsvenskan
20 Okt 2025 - 14:37 kval till ettan, omg 1 , grupp 1 2025
20 Okt 2025 - 12:55 Känns ändå ganska bra
20 Okt 2025 - 12:53 Även Björn Hamberg och Linus Kandolin, f.d Eriksson klar för
20 Okt 2025 - 09:35 Graham Potter tar över Svenska landslaget
19 Okt 2025 - 22:38 Fotbollsakrobatik på hög nivå.
 
 
 
13
kommentarer
Dags börja blicka mot undre strecket?
av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30
Första knappa 40 minuterna var
4
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
ÖFK - IFK Norrköping 0-0 matchen pågår
av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 17:19
ÖFK - IFK Norrköping 0-2
3
kommentarer
Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk
av Haldo Jonsson | 22 Jun 2026 - 16:02
Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jons
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook