Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

SUPERETTAN EN NIVÅ VÄRD ATT SLÅ VAKT OM
av Thord-Eric Nilsson
Publicerad 5 Nov 2022 - 11:45 

Artikelförfattaren Thord-Eric Nilsson

I dag spelar Östersunds FK sin viktigaste match på länge. Det handlar om att vinna eller försvinna. Vid hemmaseger not Norrby blir det kval mot Falkenberg om att få stanna kvar. Vid oavgjort eller förlust respass i division 1 och sannolikt konkurs för klubben.

Förnyad plats i Superettan kräver dessutom ett ekonomiskt till skott utan like. Kanske 20 miljoner!
Värderingar måste göras om hur mycket platsen i Superettan är värd för Östersund och då inte bara fotbollen. Platsen ligger nämligen över den normala nivån för länets fotboll.
I snart 70 år har länet varit inkluderat i det totala nationella seriesystemet. Dessförinnan var de nordligaste distrikten utestängda från högsta nivån.

På dessa år har länets bästa lag varit på en nivå motsvarande nuvarande i 17 år. Östersunds FK svarar för tio av de åren med toppår 2017 då lagets femteplats i Allsvenskan motsvarade en femte plats i rankingen. Understruken också av cupsegern och spel i Europa. I praktiken var ÖFK bättre än femma. Dit har ÖFK nått med ett professionellt lag.
Tidigare storhetsperiod var IFK Östersunds under 50- och 60-taletdär bästa rankingen var 21:a (med mersmak). På den tiden var det ända upp i Allsvenskan i princip amatörlag. Det gällde nog i huvudsak även under Ope epoken där Opes 8:e plats i dåvarande tvåan 1984 motsvarar en plats bland de 32 som nu spelar i Superettan och Allsvenskan. En styrka under IFK:s storhetstid var självklarheten att länets bästa gick till toppklubben. Alltså precis som tanken var med ÖFK, men där länet långtifrån räckte.
Inga andra länslag har varit uppe på motsvarande nivå som IFK (och i viss mån Ope) Frösöns korta visit 1968 motsvarar 59:e plats.

För övrigt är Östersunds just nu enda Norrlandslag i Superettan. Giffarna återkommer nästa säsong och Sandviken kan ha chansen. Men nivån ligger över det sjävskrivna för ett Norrlandslag. Det gör i ännu högre grad Allsvenskan där det utöver sydligaste distriktet, Gästrikland, bara är Medelpad och Jämtland som haft lag som klarat sig mer än ett år i Allsvenskan. Ångermanland och Hälsingland har aldrig haft lag i Allsvenskan.
Allt detta bör man komma ihåg när det gäller att värdera Östersunds plats i Superettan. Tyvärr finns det drömmare som tycker att Superettan är dåligt för ett lag som skall spela i Europa…
Tyvärr finns det även ledare som odlat Europatanken och glömt att det för ett lag i Östersund var ”Once in a Lifetime”. I huvudsak skapat av Potter & co.
Spelarunderlag och ekonomi räcker inte ens för Allsvenskan.

Glöm inte det då vi i en välfylld arena tackar Östersunds för segern och en ny chans till Superettan eller om vi tvingas tacka för bara en bra kamp in i det sista.
”Vi ger oss aldrig” är klubbens devis. Jo, tyvärr kan det bli så. Då kanske främst av ekonomiska skäl. Div I-spel med tunga gamla ryggsäckar – om än med utbytt innehåll – kan inte klaras på div 1 nivå.



 
 
8 Kommentarer:
Gäst: Ope skrev | 8 Nov 2022 - 08:03
Tycker att du resonerar konstigt.
Fakta är att Ope spelade på den näst högsta nivån vid 10 tillfällen. Nivån under allsvenskan!
På den tiden var näst högsta nivån indelad i en div norra serie och en div södra serie. Det blir lite knepigt att jämföra dåtidens serieindelningar med dagens näst högsta serie som enbart består av en serie och försöka göra en plats/rankning indelning utifrån det!

Men hypotetiskt kan man väl säga att Ope ranking mässigt låg på plats 25-40 i Sverige under dessa 10 säsonger, men som som sagt det är hypotetiskt.
Sedan är jag inte så söker att superettan är så mycket bättre än de två norra-södra divisionerna som var förr.
Opes lag på första halvan av 80-talet höll hög nivå.

Med den historien som bakgrund är ÖFKs resa till elitfotbollen väldigt imponerande och förhoppningsvis fortsätter den!
2
Gäst: Thord Eric skrev | 8 Nov 2022 - 01:30
Har ett svagt minne om en lerig match mot Karlstad. Beklagar skrivfelet på 1984. Har riktigt årtal i tabellerna i mina två böcker. Oavsett allt så kvarstår faktum. Superettan nivån har blivit svår. Våra bästa lag har i allmänhet varit strax bakom. IFK lite gynnad på sin tid av att spela i den normalt svagaste gruppen. Få lag lyckades kvala in från den gruppen. Var på plats i Sthlm då Giffarna "öppnade Norlandsfönstret". Då hade man inte räknat in Gästrikland som "riktiga Norrland".
0
Gäst: Thord Eric skrev | 8 Nov 2022 - 01:29
Har ett svagt minne om en lerig match mot Karlstad. Beklagar skrivfelet på 1984. Har riktigt årtal i tabellerna i mina två böcker. Oavsett allt så kvarstår faktum. Superettan nivån har blivit svår. Våra bästa lag har i allmänhet varit strax bakom. IFK lite gynnad på sin tid av att spela i den normalt svagaste gruppen. Få lag lyckades kvala in från den gruppen. Var på plats i Sthlm då Giffarna "öppnade Norlandsfönstret". Då hade man inte räknat in Gästrikland som "riktiga Norrland".
0
Gäst: Ope skrev | 7 Nov 2022 - 09:07
Du har nästan fått till det rätt! Du har bara med 9 säsonger (du har missat 1976), sedan var det 1981 som man blev 8.
1984 kvalade med upp sig till näst högsta serien igen. Dramatisk kvalmatch med straffar på slutet, har för mig det var mot Karlstad.
Man glömmer och skrivs inte så mycket om att det spelades en del elitfotboll i länet innan öfk också!
Men som sagt det är länge sedan nu :)
1973: 10 (14)
1974: 11 (14)
1975: 10 (14)
1976: 12 (14)
1977: x
1978: x
1979: x
1980: x
1981: 8 (14)
1982: 10 (12)
1983: 12 (12)
1984: x
1985: 11 (14)
1986: 14 (14)
Serierna görs om och div 1 norra och södra kommer till.
1987: x
1988: x
1989: x
1990: x
1991: x
1992: x
1993: 12 (14)
1994: x
1995: x
1996: x
1997: div4 (ÖFK)
1
Gäst: Thord Eric skrev | 7 Nov 2022 - 00:33
Svar till Gäst::Gästskribenten har väl inte koll på vare sig vad krönikan handlade om eller Opes placeringar.. Det handlade alltså om Superettan nivån, alltså 32 bästa.- Enda gången Ope var på den nivån var 8:e platsen i en av de två div 2 grupperna. 16 lag i Allsvenskan + 2x8 i div 1 = 32. Jag har satt Ope på delad 31:a plats. Övriga år var Ope strax bakom den nivån. Första året i näst högsta divisionen var Ope 10:a i en av de TRE div 3-grupperna, alltså bland de 14+30. Vi tyckte att det var bra, men det fanns alltså 14+27 lag som var bättre. Alla som inte var med under IFK:s första storhetstid (då var det 12 lag i Allsvenskan och fyra div 2-grupper) tyckte att Opes nivå var mycket hög. Vi kanske får nöja oss med den ändå goda nivån även i framtiden. Som jag skrev är det bara tre Norrlands distrikt, Gästrikland, Medelpad och Jämtland som just nu ligger så högt. Jag kan förresten nämna Opes placeringar i näst högsta serien (tre eller två grupper) 10-11-11-x-x-x-x-8-10-12-x-x-11-14. x= div 3. 1993 var Ope 12:a i div 1 som då var näst högsta serien och hade två grupper.
1
Gäst: Ope skrev | 6 Nov 2022 - 10:30
Du måste ha bommat Opes framgångar mellan 1973-1993. Under dom 20 åren spelade Opes herrar 10 säsonger i den näst högsta serien, senast var 1993.
3
Gäst: Boll Kalle skrev | 5 Nov 2022 - 15:23
Jäst: kolla ispegeln
4
Gäst: Gäst*** skrev | 5 Nov 2022 - 14:39
Vem är stofilen?
0
 
Sök på fotbollz.se
   
  Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026  
  av Lasse Granbacka | Idag - 22:37  
 


Ledning nu med 7 poäng för Berg till Hede och Frösö och serieledarna möte serietrean i denna omgång. Mittenlagen slår varandra lite om vartannat men i botten har vi fortfarande Åre och Norra Lit.

 
  Läs mer...  
 


 
  Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk  
  av Haldo Jonsson | Idag - 16:02  
 

Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Dags börja blicka mot undre strecket?  
  av Per Lagerbäck | Igår - 23:30  
 

Första knappa 40 minuterna var årets sämsta, mot ett inte alltför starkt Norrköping. En viss uppryckning i andra räckte inte långt. Nu får vi hoppas på att ledare och spelare inser allvaret.

.Bortaklacken skötte sig bra. Foto. Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK FÖRLORADE MOT IFK NORRKÖPING -FÖRSTA HEMMAFÖRLUSTEN FÖR I ÅR  
  av Lasse Granbacka | Igår - 23:13  
 

ÖFK - IFK Norrköping 0-2 (0-1)

Trissvinnaren Abodi Qasem före match. Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
8 Jul 2025 - 18:03 Omgångens prestation i div 4 Jämtland
8 Jul 2025 - 18:03 Resultat spelomgång 12 div.4 Jämtland 2025
8 Jul 2025 - 11:35 ÖFK möter Täby FK i Svenska Cupen
7 Jul 2025 - 18:38 Simon Marklund nyttigast under våromgången - stort förtroend
6 Jul 2025 - 20:23 Det finns fog för att undra - har ÖFK gått över ån för att h
5 Jul 2025 - 20:46 Storsjöcupen har gjort bokslut - här hittar du de bästa insa
5 Jul 2025 - 19:49 IFK Östersund övertygade i Storsjöcupen - vann två finaler
5 Jul 2025 - 18:39 ÖFK P16 överlägsen vinnare av Storsjöcupen.
4 Jul 2025 - 22:38 Lag från länet som har gått längst i Storsöcupen
4 Jul 2025 - 19:26 Före detta målvaktstränare i ÖFK klar för Premier League
4 Jul 2025 - 16:54 Alsens IF - Brunflo FK 1-0 (0-0)
4 Jul 2025 - 14:12 Referat: Tandsbyns FK - Offerdals IF 1-3 (0-2
4 Jul 2025 - 10:34 Ahmed Bonnah i stabil och bra form - blev Trissvinnare mot G
2 Jul 2025 - 21:22 Sommarfönstret öppnar snart - då kommer ryktena om spelaröve
2 Jul 2025 - 20:59 Fest och glädje - Storsjöcupen har startat
2 Jul 2025 - 11:22 Ahmed Bonnah uttagen i Sportbladets drömelva i Superettan
1 Jul 2025 - 17:58 Div 2 Norrland Vår Södra 2025
1 Jul 2025 - 17:55 Div 2 herrar
30 Jun 2025 - 22:56 Mer om fipplande målvakter & behandlingen av Brendon
30 Jun 2025 - 18:51 Tips div 3 mellersta Norrland
 
 
 
15
kommentarer
Jabir Abdihakim Ali åter till ÖFK? 
av Haldo Jonsson | 18 Jun 2026 - 20:54
Jabir foto Haldo Jonsson
10
kommentarer
Dags börja blicka mot undre strecket?
av Per Lagerbäck | Igår - 23:30
Första knappa 40 minuterna var
8
kommentarer
Spelomgång 9 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 15 Jun 2026 - 15:53
Nu när alla lag har spelat 8 m
4
kommentarer
ÖFK - IFK Norrköping 0-0 matchen pågår
av Lasse Granbacka | Igår - 17:19
ÖFK - IFK Norrköping 0-2
2
kommentarer
Tips div 3 mellersta Norrland - Två derbyn
av Haldo Jonsson | 18 Jun 2026 - 10:55
Anundsjö IF leder serien. J
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook