Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

RIKTIGT SVAG INSATS
av Per Lagerbäck
Publicerad 27 Jul 2025 - 17:24 Uppdaterad 28 Jul 2025 - 17:23

Inte så inspirerande att skriva om dagens match, men jag kan konstatera att Örgrytes 6- 0 inte var i överkant, utan ett fullt rimligt resultat.

ÖFK fortsätter att underprioritera ett defensivt ytterbacksspel, och när inte mittfältet heller fungerar defensivt så blir det uppenbart såhär. Mycket tittande både på boll och motspelare och väldigt lite markering, störande av motspelare och jävlar anamma. Visst var Örgryte riktigt bra idag, men det ska inte behöva se ut så här ändå.

Dessutom verkar det tyvärr som att några av Livanis självklara startspelare inte anser att de behöver anstränga sig särskilt mycket för att behålla sina platser. Naturligtvis kan en gjuten startelva ge trygghet, men det kan också skapa en känsla av att man inte behöver anstränga sig. Jag tycker inte att man ska rotera mycket mellan matcherna, men någon eller ett par ändringar torde vara rimligt, av flera skäl. Spelare i truppen som ligger nära en startplats behöver just få starta någon gång emellanåt.

Mittbackarna och målvakten gör enligt mig en godkänd insats, trots det skrämmande resultatet, men hade naturligtvis kunnat göra det bättre. Ghanoum och Amatkarijo är också godkända i andra halvlek. Men resultatet är naturligtvis en katastrof. Örgryte var självklart bra, men inte otroligt bra, annat än på att utnyttja ÖFK:s svagheter denna dag.

Naturligtvis ska Livani vara ärlig när han pratar om sina spelares insatser vid intervju i TV, men att helt lämna eventuella egna eventuella misstag åt sidan ger en lite dålig smak i munnen. Som tränare ska man absolut ta på sig ett delansvar för en svagare insats. Risken är annars att det sätter sig lite i spelartruppen, om den ansvarige ser sig som ofelbar.

Betyg:

Griffiths 3 - Hade inte så stor chans på målen enligt mig.

Johansson 1 - Klev sällan in ordentligt och spelade åskådare alltför mycket denna gång.

Suljic 3 - Får ändå godkänt.

Bonde 3 - Också godkänt, en svag trea.

Enemark 1 - Ska kunna betydligt mer.

Bonnah 2 - En av hans svagaste insatser i år.

Sporrong 3 - Funderade på en tvåa, men det blir en trea.

Marklund 3 - Tyckte han ändå försökte, men ett stort kliv ner sedan förra matchen.

Edqvist 2 - En svag tvåa.

Perry 2 - Och den är snäll. Tappade nästan helt sitt tidigare goda defensiva jobb, och det tog stopp även framåt.

Hopcutt 2 - Fick inte mycket att jobba med och förvaltade inte det han fick i särskilt stor utsträckning.

Ghanoum 3 - Jag tycker att han gjorde en godkänd insats.

Mörfelt 2 – Nära en trea, då han verkligen försökte få lite fart.

Amatkarijo 3 – Visade många glimtar av vad det skulle kunna bli.

Granström 2 – Syntes knappt.

Kirby 2 – Inget inhopp som skrämde motståndarna.

Låt oss nu se en helt annan insats den kommande helgen mot Helsingborg. Ni kan så otroligt mycket bättre än så här. Och detta gäller även ledarstaben. Dock bra med tre byten i paus, även om lyftet inte blev avgörande.

 
 
4 Kommentarer:
Gäst: Ope skrev | 28 Jul 2025 - 10:32
Något som faktiskt förvånade mig är helt uteblivna protester från ÖFK-spelarna vid 3-0-målet. Enligt mitt sätt att se på det så är det en solklar offside. Jag förstår att även att man har givit vid 4-0 men straffen är ju otroligt billig men inte en synpunkt från ÖFK-spelarna. Laget behöver tuffa till sig.
0
Gäst: Christer skrev | 27 Jul 2025 - 19:44
3 på bonde ? Borde inte en
Mittback kunna läsa spelet
bättre kolla på 2 0 målet
en ok försvarare borde
ha ställt forvaden offside

0
Gäst: Robert skrev | 27 Jul 2025 - 19:36
Suljic försöker inte ens försvara vid två mål, så att han får mer än lägsta betyg är väldigt snällt. Han sprang inte en gång under hela matchen utan joggar hem och bara släpper motståndare förbi sig.

Bonnah slår en dålig passning innan sista målet, men varför försöker inte Suljic ens ta bollen? Varför joggar han hem trots att han hade hunnit före om han hade sprungit?

Sporrong & Marklund var de enda som kämpade i första halvlek.
0
Gäst: SR500 skrev | 27 Jul 2025 - 18:08
Väldigt snälla betyg. Ska inte alla ha en 1:a efter 0-6?
6
 
Sök på fotbollz.se
   
  Curtis Edwards matchens spelare mot GIF Sundsvall  
  av Haldo Jonsson | Idag - 22:21  
 

Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP  
  av Haldo Jonsson | Idag - 17:36  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  Bråk på läkaren på NP3 Arena  
  av Haldo Jonsson | Idag - 12:04  
 

-Jag fick ett hårt slag på näsan så blodet rann, det säger ÖFK- supportern Stig Magnusson t.v till fotbollz.se. Han såg matchen tillsammans med sin kompis och arbetskamrat Nicke Bergman. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst  
  av Agne Svärd | Igår - 23:24  
 

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
2 Apr 2025 - 18:11 Referat: IFK Östersund 2 - Ope IF
2 Apr 2025 - 18:03 Ständiga uppgifter att Allsvenska klubbar scoutar Philip Bon
2 Apr 2025 - 09:05 ÖFK:s spelare poängsatta -två spelare utmärkte sig
1 Apr 2025 - 16:51 Kiarash Livani har satt igång debatten om fotbol i Östersund
1 Apr 2025 - 15:33 mållöst i premiären
1 Apr 2025 - 15:27 genrep för kamraterna
1 Apr 2025 - 10:15 Det är skillnad på försvar och försvar
1 Apr 2025 - 09:56 Juniorfotboll i ÖFK
31 Mar 2025 - 16:45 Att ÖFK vinner en seriepremiär är nästan unikt
31 Mar 2025 - 10:39 Nye Adrian Edqvist stiger fram - blev Trissvinnare mot Trell
30 Mar 2025 - 21:53 Livani hade en plan B - den gav tre poäng
30 Mar 2025 - 18:22 förlust för ifk, en trän match kvar innan premiären
30 Mar 2025 - 17:53 ÖFK nollade Trelleborg i skön bortaseger i premiären
30 Mar 2025 - 17:36 Matchens prestation
30 Mar 2025 - 17:33 Matchens överraskning
30 Mar 2025 - 17:24 Tack för den avslutningen!
30 Mar 2025 - 14:04 Startelvan
30 Mar 2025 - 13:23 Lite funderingar
29 Mar 2025 - 19:13 Inför matchen: Trelleborg FF - ÖFK
29 Mar 2025 - 11:42 En seriepremiär med förväntningar och något nytt i vardande
 
 
 
6
kommentarer
 Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst
av Agne Svärd | Igår - 23:24
5
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
Nädå, vi slipper det nedre strecket
av Per Lagerbäck | Igår - 19:02
Vilken klasskillnad i denna match.
3
kommentarer
Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP 
av Haldo Jonsson | Idag - 17:36
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet igår kl 23:24
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook