Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

SÅ HÄR GJORDE VI FÖR ATT TA IN PENGAR TILL ÖFK - KANSKE ETT TIPS, KANSKE INTE?
av Haldo Jonsson
Publicerad 22 Mar 2024 - 10:12 

Det är inte alltid lätt att skaffa pengar till en idrottsförening.

Det är många föreningar som tar kontakt med företagen. Det underlättar om man har viss fallenhet för uppdraget. De tär lättare ju högre upp laget befinner i serien eller i seriesystemet. Tvsända matcher gör det lättare.

Jag vet att Peja vill ha tips. Det är viktigt att ÖFK ökar sina sponsorintäkter. Kanske detta är något, kanske inte?

Det finns möjlighet att ta in pengar på många olika sätt. Jag nämner här några tips till ÖFK:s styrelse och andra i ÖFK vilka möjlighetervi använde oss av i ÖFK:s styrelse under div1-tiden.

1. Vi hade ÖFK-kortet som folk köpte. Vi kontaktade restauranger och affärer som erbjöd rabatt till dem som hade kortet. Liknande används även nu av bland anda IFK och Ope.

2. Vi tog på oss ansvaret och genomförde två stora aktioner av lantgårdar med alla inventarier. Vi fick provision på den inkomna summan vid auktionen. Vi anställde en auktionist. Allt det övriga skötte vi själva.

3. Vi hade målfemman. Den som ville betalade fem kronor för varje mål som ÖFK gjorde. Vi lottade ut en utlandsresa i pris.

4. Vi tiggde en mängd prylar som vi auktionerade bort. För det ändamålet hyrde vi travets lokaler.

5. Vi fick möbler från en möbelaffär som skulle upphöra. Vi tiggde även möbler och andra prylar själva. Även då hade vi auktion på travet.

6. Vi ordnade ett lotteri på en begagnad bil i bra skick som vi fick av en bilfirma. Jag tror även att vi ordnade ett lotteri på en ny bil, men om det sviker minnet.

7. Vi var fyra i styrelsen som jobbade med sponsring. Det var vi som ansvarade för att ta in pengar. Jag hade själv ett fyrtiotal företag som jag bearbetade. Efter ett tag vi en välkommen hjälp av några från marknad.

8. Vi var minst tre från styrelsen som åt lunch tillsammans varje dag. Även tränaren och den kanslianställde var med vid bordet. Det var värdefullt. Vi kunde dryfta akuta problem och vi hade koll på kur mycket pengar vi hade fått in.

9. Vi tryckte ett matchprogram med reklam som vi sålde på matcherna. Inuti låg en nytryckt folder där startelvan presenterades och tränaren skrev inför matchen.

10. Vi ordnade en oktoberfest med äkta tysk musik och hyrde ett stort tält som vi skulle sätta upp på grusplan strax norr om Badhusparken. Tyvärr så gick oktoberfesten inte att genomföra i tältet, eftersom det blev ruskväder med regn och hård blåst. I sista stund fick flytta festen till curlinghallen.

Kanske är förhållandena annorlunda nu? Detta gjorde vi för c:a 20 år sedan.


 
 
5 Kommentarer:
Gäst: Haldo skrev | 23 Mar 2024 - 20:12
Vi hade ett tryckeri som tryckte gratis. De fick reklam i matcprogammet. Det var lätt att sälja annonser.
1
Gäst: Någon skrev | 23 Mar 2024 - 19:39
Matchprogram är ingen dålig idé. Det är väldigt många på matcherna som kanske inte har så stor datorvana som skulle uppskatta det. Och det är inte helt ute, sist jag såg en premier league match så fanns det att köpa (2023). Frågan är bara om det finns annonsörer och ett lokalt tryckeri?
0
Gäst: Mats skrev | 22 Mar 2024 - 19:52
Hänger på om matlådor och målpeng❤️🖤
0
Gäst: Per skrev | 22 Mar 2024 - 18:20
Jag betalar in en (hemilg) summa pengar för varje mål och poäng ÖFK gör/tar i tävlingsmatcher. Hoppas på en dyr säsong. :)
2
Gäst: Robban49 skrev | 22 Mar 2024 - 11:25
Jag skulle lätt betala tex 20 kronor/mål som ÖFK gör!
Peja borde även kunna få med ett antal företag som skänker tex 200 kronor/mål.
Sedan lottas ett pris ut i slutet på säsongen. Värdet på priset fastställs utav summan av inbetalade pengar.
8
 
Sök på fotbollz.se
   
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | Idag - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Matchreferat  
  av Torsten Lundqvist  | Idag - 12:41  
  Alsens IF - Stuguns BK/ Ragunda BK  
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Quasem - Trissvinnare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Idag - 10:52  
 

Abodi Quasem Foto Haldo Jonsson

Sammanlagda Trissen leder Simon Marklund, men hotas av Amar Begic

Hos Andreas Tipset leder Håkan Tvåa är Kent P.



 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens bild mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Idag - 10:44  
 

En häftig flygtur för Yannick Adjoumani
Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
4 Aug 2024 - 20:03 Älvros IK hänger på i serietoppen ⚽⚽⚽
4 Aug 2024 - 19:26 Kalle Holmberg bäst på plan - Ali Suljic bäst i ÖFK
4 Aug 2024 - 10:26 Alsens IF - Frösö IF BK
4 Aug 2024 - 10:19 Ope IF - 1FK Umeå 1-1 (1-1) Bilder från matchen
3 Aug 2024 - 22:47 YIK sliter åt sig en 3-poängare idag
3 Aug 2024 - 22:29 Resultat div 3 mellersta Norrland
3 Aug 2024 - 11:53 Frösö IF-Täfteå IK LF Jämtland Arena 16:00
3 Aug 2024 - 09:42 Även div 2 och 3 startar hösten
2 Aug 2024 - 23:56 Ok match av ÖFK
2 Aug 2024 - 22:43 En match som var omöjlig för ÖFK att vinna
2 Aug 2024 - 21:23 Matchens prestation
2 Aug 2024 - 21:21 Matchens överraskning
2 Aug 2024 - 18:03 Startelvan
2 Aug 2024 - 16:42 Div 1 Norra höststartar
2 Aug 2024 - 10:10 Tränaren i Örebro Christian Järdler om machen
2 Aug 2024 - 10:02 Resultat Omstart för div 2 Norrland
1 Aug 2024 - 20:45 Spelomgång 12 div.4 Jämtland 2024
1 Aug 2024 - 16:12 Följ Örebro SK - ÖFK via fotbollz.se
1 Aug 2024 - 16:09 Powell är i den situationen att han kan välja och vraka blan
31 Jul 2024 - 23:02 Sportbladet tippar Superettan
 
 
 
13
kommentarer
Dags börja blicka mot undre strecket?
av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30
Första knappa 40 minuterna var
4
kommentarer
ÖFK - IFK Norrköping 0-0 matchen pågår
av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 17:19
ÖFK - IFK Norrköping 0-2
3
kommentarer
Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk
av Haldo Jonsson | 22 Jun 2026 - 16:02
Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jons
2
kommentarer
Ali Suljic lämnar ÖFK?
av Haldo Jonsson | 21 Jun 2026 - 22:11
Foto Micke Olofsson
1
kommentar
GIF Sundsvall - ÖFK sänds på storbildsTV på Stortorget
av Haldo Jonsson | Igår - 19:28
Fotbollsfest på Stortorget
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook