Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

SÅ HÄR GJORDE VI FÖR ATT TA IN PENGAR TILL ÖFK - KANSKE ETT TIPS, KANSKE INTE?
av Haldo Jonsson
Publicerad 22 Mar 2024 - 10:12 

Det är inte alltid lätt att skaffa pengar till en idrottsförening.

Det är många föreningar som tar kontakt med företagen. Det underlättar om man har viss fallenhet för uppdraget. De tär lättare ju högre upp laget befinner i serien eller i seriesystemet. Tvsända matcher gör det lättare.

Jag vet att Peja vill ha tips. Det är viktigt att ÖFK ökar sina sponsorintäkter. Kanske detta är något, kanske inte?

Det finns möjlighet att ta in pengar på många olika sätt. Jag nämner här några tips till ÖFK:s styrelse och andra i ÖFK vilka möjlighetervi använde oss av i ÖFK:s styrelse under div1-tiden.

1. Vi hade ÖFK-kortet som folk köpte. Vi kontaktade restauranger och affärer som erbjöd rabatt till dem som hade kortet. Liknande används även nu av bland anda IFK och Ope.

2. Vi tog på oss ansvaret och genomförde två stora aktioner av lantgårdar med alla inventarier. Vi fick provision på den inkomna summan vid auktionen. Vi anställde en auktionist. Allt det övriga skötte vi själva.

3. Vi hade målfemman. Den som ville betalade fem kronor för varje mål som ÖFK gjorde. Vi lottade ut en utlandsresa i pris.

4. Vi tiggde en mängd prylar som vi auktionerade bort. För det ändamålet hyrde vi travets lokaler.

5. Vi fick möbler från en möbelaffär som skulle upphöra. Vi tiggde även möbler och andra prylar själva. Även då hade vi auktion på travet.

6. Vi ordnade ett lotteri på en begagnad bil i bra skick som vi fick av en bilfirma. Jag tror även att vi ordnade ett lotteri på en ny bil, men om det sviker minnet.

7. Vi var fyra i styrelsen som jobbade med sponsring. Det var vi som ansvarade för att ta in pengar. Jag hade själv ett fyrtiotal företag som jag bearbetade. Efter ett tag vi en välkommen hjälp av några från marknad.

8. Vi var minst tre från styrelsen som åt lunch tillsammans varje dag. Även tränaren och den kanslianställde var med vid bordet. Det var värdefullt. Vi kunde dryfta akuta problem och vi hade koll på kur mycket pengar vi hade fått in.

9. Vi tryckte ett matchprogram med reklam som vi sålde på matcherna. Inuti låg en nytryckt folder där startelvan presenterades och tränaren skrev inför matchen.

10. Vi ordnade en oktoberfest med äkta tysk musik och hyrde ett stort tält som vi skulle sätta upp på grusplan strax norr om Badhusparken. Tyvärr så gick oktoberfesten inte att genomföra i tältet, eftersom det blev ruskväder med regn och hård blåst. I sista stund fick flytta festen till curlinghallen.

Kanske är förhållandena annorlunda nu? Detta gjorde vi för c:a 20 år sedan.


 
 
5 Kommentarer:
Gäst: Haldo skrev | 23 Mar 2024 - 20:12
Vi hade ett tryckeri som tryckte gratis. De fick reklam i matcprogammet. Det var lätt att sälja annonser.
1
Gäst: Någon skrev | 23 Mar 2024 - 19:39
Matchprogram är ingen dålig idé. Det är väldigt många på matcherna som kanske inte har så stor datorvana som skulle uppskatta det. Och det är inte helt ute, sist jag såg en premier league match så fanns det att köpa (2023). Frågan är bara om det finns annonsörer och ett lokalt tryckeri?
0
Gäst: Mats skrev | 22 Mar 2024 - 19:52
Hänger på om matlådor och målpeng❤️🖤
0
Gäst: Per skrev | 22 Mar 2024 - 18:20
Jag betalar in en (hemilg) summa pengar för varje mål och poäng ÖFK gör/tar i tävlingsmatcher. Hoppas på en dyr säsong. :)
2
Gäst: Robban49 skrev | 22 Mar 2024 - 11:25
Jag skulle lätt betala tex 20 kronor/mål som ÖFK gör!
Peja borde även kunna få med ett antal företag som skänker tex 200 kronor/mål.
Sedan lottas ett pris ut i slutet på säsongen. Värdet på priset fastställs utav summan av inbetalade pengar.
8
 
Sök på fotbollz.se
   
  Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP  
  av Haldo Jonsson | Idag - 17:36  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  Bråk på läkaren på NP3 Arena  
  av Haldo Jonsson | Idag - 12:04  
 

-Jag fick ett hårt slag på näsan så blodet rann, det säger ÖFK- supportern Stig Magnusson t.v till fotbollz.se. Han såg matchen tillsammans med sin kompis och arbetskamrat Nicke Bergman. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst  
  av Agne Svärd | Igår - 23:24  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK 0-2 (0-0)  
  av Martin Nylander | Igår - 19:52  
 

Efter bra andra halvlek vann ÖFK Norrlandsderbyt!



 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
18 Jun 2024 - 11:26 Veckans matcher
18 Jun 2024 - 10:59 SM för Flickor 17 år ikväll - derby
18 Jun 2024 - 10:47 Poängsättning av spelarna i matchen mot Öster - Aly Keita bä
17 Jun 2024 - 14:02 Quimi Ordoñez - inhopparen och målskytten som blev Trissvinn
16 Jun 2024 - 22:08 Dvärsätt BK - Fränsta IK 3-1 Bilder från matchen
16 Jun 2024 - 18:41 Matchens prestation
16 Jun 2024 - 18:23 Tips div 3 mellersta Norrland
16 Jun 2024 - 17:55 Öster - ÖFK 1-1 (0-0 )
16 Jun 2024 - 17:41 Matchens överraskning
16 Jun 2024 - 17:29 Poäng som känns som en vinst
16 Jun 2024 - 14:03 Startelvan idag
16 Jun 2024 - 13:06 Östersund ska inte skojas bort hur som helst
16 Jun 2024 - 11:41 Ope vann seriefinalen - Referat: Ope IF - Selånger SK
16 Jun 2024 - 11:28 Öster syn på ÖFK inför matchen
15 Jun 2024 - 22:51 Ope IF - Björna IF 2-1 Bilder
15 Jun 2024 - 22:26 Omgångens prestation i div 4 Jämtland
15 Jun 2024 - 18:39 Gräskungen
15 Jun 2024 - 11:49 Referat: Alsens IF - Tandsbyns FK 2-3 (1-2)
15 Jun 2024 - 11:07 Följ Östers IF - ÖFK via fotbollz.se
15 Jun 2024 - 09:53 Helgens matcher
 
 
 
6
kommentarer
 Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst
av Agne Svärd | Igår - 23:24
5
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
Nädå, vi slipper det nedre strecket
av Per Lagerbäck | Igår - 19:02
Vilken klasskillnad i denna match.
2
kommentarer
Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP 
av Haldo Jonsson | Idag - 17:36
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet igår kl 23:24
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook