Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

ÖFK ÄR ETT LAG NU
av Per Lagerbäck
Publicerad 26 Okt 2025 - 17:08 

Återigen en match där lagets funktion sattes främs.

Jag må börja med att beklaga en så sen krönika, men sedan nästan ett år bokade biljetter på "Kristina från Duvemåla" tillsammans med anhöriga prioriterades denna gång. Föreställningen rekommenderas förresten. Då kvällen sedan fortsatte med annat såg jag inte matchen förrän på nattkröken, och då på min telefon. Hade tänkt se om stora delar av den i em, men glömde då att den möjligheten har jag bara 24 timmar. Nåja, jag gör ett försök ändå.

Vad jag definitivt kan konstatera är att ÖFK nu verkligen fungerar som lag, åtminstone defensivt. Undantaget en dryg kvart i andra halvlek låg ÖFK rejält lågt, och därigenom skapade topplaget Oddevold ytterst få chanser. Enligt min bedömning skapade ÖFK nästan lika många sett över hela matchen, trots underläge i bollinnehav och sannolikt även annan sttistik.

I det läge ÖFK befinner sig tar jag definitivt hellre en tråkig 0- 0-match än en rolig match där ÖFK har bollen mest, skapar mest, men släpper till tre bollar bakåt och tar en poäng mindre.

Jag vet inte om det var optimalt att Sandviken slog Utsikten, men jag föredrar åtminstone det jämfört med det motsatta resultatet. Kanske oavgjort hade varit det mest gynnsamma. Trelleborg tog poäng idag, medan Örebro förlorade. Skåningarna kommer ändå att ha kniven mot strupen i Östersund för att rädda kontraktet, samtidigt som Örebro kommer att kämpa till 100% hemma mot Utsikten. Vore härligt om Umeå kunde slå Sandviken. Riktigt raffinerade matcher nästa helg.

Om vi tittar på spelarna mot Oddevold tycker jag att alla gjorde en godkänd insats, utan att någon på något sätt briljerade. Däremot ska som sagt LAGET ÖFK, och därmed också tränare Fredheim, få ett riktigt bra betyg. Möjligen med en fundering om inte en oerhört snabb och löpande spelare skulle ha satts på topp i denna match.

Forsell 3 - Stabil!

Enemark 3 - Syntes inte så mycket, vilket väl betyder att han gjorde sitt.

Suljic 3 - Känns åter säkrare än tidigare i höst.

Anyanwu 3 - Klart godkänd.

Adjoumani 3 - kanske inte hans typ av match, men gjorde vad han skulle.

Nsa 4 - Kanske inte helt värd fyran, men i sitt sammanhang att det var första tävlingsmatchen på över ett år gör han en fantastisk insats. Och himla positivt, och modigt, att han fick chansen.

Granström 3 - Syntes inte mycket, men det räcker till en trea.

Sporrong 3 - Ja, det blir detsamma som för Granström.

Bonnah 3 - Har definitivt lyft sig, och försöker skapa framåt även i denna match.

Amatkarijo 3 - Svårt att hitta på något individuellt, men han håller disciplinerat sitt uppdrag.

Ali 2 - Hans roll blir väldigt svår när laget är så lågt.

Brendon 3 - Klarar trean tack vre väldigt få misstag.

Kirby 2 - Inte heller hans typ av match.

Marklund 3 - Hände en hel del runt honom de första minuterna han var inne, men det kom av sig lite.

Jag upprepar att jag tycker att det var rätt att satsa på defensiven i denna match, och det skulle inte förvåna mig om vi får se ett helt annat ÖFK kommande helg. Jag tror att Fredheim medvetet gör det svårt för motståndarna att förbereda sig för varje ÖFK-match. Jag hoppas att det förs en diskussion med honom om en fortsättning. Under förutsättning att ÖFK hänger kvar förståss.

 
 
1 Kommentar:
Gäst: Robert skrev | 27 Okt 2025 - 13:24
Jag tycker ÖFK skapade klart mer än Oddevold, vi hade trots allt 2-3 lägen som hade kunnat bli mål.

Med Livianis spelsätt hade vi nog släppt in minst tre mot Odevolld, men nu var mittfältet organiserat och mycket svårt att komma förbi.
3
 
Sök på fotbollz.se
   
  Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP  
  av Haldo Jonsson | Idag - 17:36  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  Bråk på läkaren på NP3 Arena  
  av Haldo Jonsson | Idag - 12:04  
 

-Jag fick ett hårt slag på näsan så blodet rann, det säger ÖFK- supportern Stig Magnusson t.v till fotbollz.se. Han såg matchen tillsammans med sin kompis och arbetskamrat Nicke Bergman. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst  
  av Agne Svärd | Igår - 23:24  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK 0-2 (0-0)  
  av Martin Nylander | Igår - 19:52  
 

Efter bra andra halvlek vann ÖFK Norrlandsderbyt!



 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
1 Aug 2025 - 16:25 Det var nästan 20 år sedan jag träffade ÖFK-profilen och box
1 Aug 2025 - 08:24 Rapport från träningen- målvakten Griffiths skadad
31 Jul 2025 - 22:55 Bilder fån Ope If - IFk Östersund final DM 0-2 (0-1)
31 Jul 2025 - 22:52 Följ ÖFK - Helsingborgs IF via fotbollz.se
31 Jul 2025 - 15:36 Tips o tankar inför höstsäsongen
31 Jul 2025 - 11:29 Philip Bonde nu klar för Västerås SK
31 Jul 2025 - 11:10 I dag träffade jag två revanschsugna spelare - fem snabba fr
31 Jul 2025 - 10:43 Ifks herr o dam spelar höst omgången, herr lirar uppflyttnin
31 Jul 2025 - 05:23 IFK Östersund distriktsmästare herr senior 2025
31 Jul 2025 - 05:12 IFK Östersund distriktsmästare dam senior 2025
30 Jul 2025 - 21:47 Det finns en hel del som talar för på att ÖFK kan vinna mot
29 Jul 2025 - 23:02 Värsta smällen någonsin för ÖFK - Förnedringen i Sundsvall -
29 Jul 2025 - 10:45 Ny anfallare klar för ÖFK
29 Jul 2025 - 10:42 Chovanie Amatkarijo -Trissvinnare i sin första match i ÖFK
28 Jul 2025 - 19:53 Om före detta spelarna i ÖFK Dino Islamovic och Kalipha Jawl
28 Jul 2025 - 17:47 Nebiyou Perry och Chovanie Amatkarijo bäst mot Örgryte
28 Jul 2025 - 17:37 Om vilka lag som kan gå vidare till allsvenskan
28 Jul 2025 - 17:28 Albin Sporrong - Sagt efter matchen
28 Jul 2025 - 13:38 Dm Final senior dam 2025
28 Jul 2025 - 08:16 dm final senior herr 2025
 
 
 
6
kommentarer
 Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst
av Agne Svärd | Igår - 23:24
5
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
Nädå, vi slipper det nedre strecket
av Per Lagerbäck | Igår - 19:02
Vilken klasskillnad i denna match.
2
kommentarer
Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP 
av Haldo Jonsson | Idag - 17:36
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet igår kl 23:24
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook