meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

SPONSRING ÄR INTE SÅ LÄTT - MINA DAMER OCH HERRAR
av Haldo Jonsson
Publicerad 18 Feb 2021 - 21:24 

Det har utbrutit en debatt på fotbollz.se:s forum om ÖFK och om dess försäljning av reklam. (Sponsring.) Det föranleder mig att i all hast i kväll att skriva ner några rader. Jag anser nämligen att jag har en viss erfarenhet av försäljning av fotbollsreklam eftersom jag förutom allt annat i klubbarna sysslat med den verksamheten i sammanlagt c:a 25 år och har gjort det i ÖFK i 11 år. Jag har således dragit in några miljoner till ÖFK. Det känns bra att minnas.

Att jobba med "sponsring" är en grannlaga uppgift som man helst måste ha lite fallenhet för. För at nå framgång gör man det bäst genom få till en bra dialog med köparen genom ödmjukhet, ibland lite fräckhet och ett visst mått av envishet. Det gäller att bygga upp ett förtroende med köparen. Om den som är säljare är känd och gillas av hos allmänheten kan det vara en fördel. Om det är en okunnig person som använder fel metod vid försäljning kan det väcka antipati mot föreningen och köpet av reklam uteblir. Det finns flera sådana exempel.

Ett ord son allmänt används är sponsring. När det gäller elitidrott så betyder det i klartext försäljning och köp av reklam. Det är två parter som ingår ett avtal då det gäller att ge och ta från båda sidor för att båda ska få det bästa utbyte som möjligt av affären.


Riktlinjerna för en säljare av reklam är att det finns en sponsorlista som anger vilken typ av reklam som finns att sälja och för varje reklamplats ett angivet pris. Det kan vara exempelvis en logga på en matchtröja som kostar ett visst antal kronor.

Priserna är endast ett riktmärke och är oftast satta något i överkant för att säljaren ska ha möjlighet att ha förhandlingsutrymme. Rabatt på det satta priset är ganska vanligt om köparen satsar stora pengar. Egentligen är det ingen rabatt. Det är en förhandlings mellan två parter där man kommit fram till en uppgörelse. Då kan bli många tusental kronor i nedsatt pris vid stora affärer.


Hellre en affär i stället för en utebliven sådan, resonerar man ibland! Vid vissa tillfällen får man vara tvungen att rätta ganska mycket sig efter köparens krav. Därutöver kan man som säljare sitta framför en företrädare för ett företag som är en mycket skicklig förhandlare. Det hjälper köparen till att få ett bra pris.

Det kan bland vara angeläget att ge en viss fördel till ett företag som köpt reklam under flera år.

Om föreningen är i stort behov av pengar vid tillfället finns det stor anledning att vara välvilliga mot köparen för att få till stånd ett snabbt avtal för att få in pengar utan alltför lång väntetid.

Det gälle inte bara fotbollen som rabatterar eller lämnar gratisreklam. Det gäller i även andra säljande företag. Just nu har jag ett abonnemang på Dagens Nyheter som är rabatterad till noll kronor.

Enligt vad som skrivits i fotbollz.se:s forum så har ÖFK lämnat onormalt stora rabatter till två styrelsemedlemmar i ÖFK. Enligt de uppgifter som fotbollz.se fått in, så rörde det sig om två långtidskontrakt som var tecknat innan de två fanns med i ÖFK som styrelsemedlemmar.

Som en liten anekdot kan jag berätta en händelse under min sponsortid i ÖFK. Jag kom in till en köpman som satt och kollade på aktieläget i Tv. Det var bara rött på alla hans aktier. Han var hyperirriterad oh körde ut mig. Jag gav inte upp. Efter 14 dagar besökte jag honom igen. Jag blev överraskad att han då var på bra humör.

- Jag gillar inte fotboll och har ingen lust att köpa reklam av ÖFK, men jag ska köpa för några tusen av dig och det är därför att du är en bra säljare.

Slutsats: Det gäller att inte ge upp.




 
 
 
Sök på fotbollz.se
   
  Helt klart är att ÖFK är bättre än vad tabelläget visar.  
  av Haldo Jonsson | Igår - 14:58  
 

I Formtabellen ligger ÖFK och Helsingborg lika

 
  Läs mer...  
 


 
  Extra attraktion mot Helsingborg- Vi får se två av Superettans bästa dribblers  
  av Haldo Jonsson | 24 Apr 2024 - 17:02  
 

Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Träningstider ÖFK denna vecka  
  av Haldo Jonsson | 23 Apr 2024 - 23:28  
   
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK- ett inte alls oävet bortalag  
  av Haldo Jonsson | 23 Apr 2024 - 10:14  
 

På söndag spelar ÖFK borta mot Helsingborgs IF

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
13 Apr 2024 - 21:13 Matchens prestation
13 Apr 2024 - 19:12 Matchreferat Seg första halvlek och bra andra men målen uteblev
13 Apr 2024 - 19:04 Matchens överraskning
13 Apr 2024 - 16:51 Från uruselt till halvdant
13 Apr 2024 - 14:06 Startelvan
13 Apr 2024 - 07:03 Inför matchen: Varbergs BOIS - ÖFK
12 Apr 2024 - 18:36 Vi har bra förberedda spelare med gott sinnelag som ser fram
12 Apr 2024 - 10:20 Följ Varbergs BoIS - ÖFK via fotbollz.se
10 Apr 2024 - 11:41 ÖFK har löst anpassningen till gräs på ett utmärkt sätt
8 Apr 2024 - 21:26 En trevlig stund vid Västra Station och en hälsning till läs
8 Apr 2024 - 21:22 Han bidrog starkt till vinsten mot Trelleborg - Yannick Adjo
8 Apr 2024 - 21:21 Korta nyheter - Om före detta ÖFK-aren Henrik Bellman
8 Apr 2024 - 20:54 Albin Sporrong skadad.
7 Apr 2024 - 17:05 ÖFK - Trelleborg 1-0 (0-0)
6 Apr 2024 - 23:07 Första trepoängaren efter en helt annan prestation!
6 Apr 2024 - 18:36 Matchreferat ÖFK - Trelleborg 1-0 (0-0)
6 Apr 2024 - 17:04 Matchens prestation
6 Apr 2024 - 16:58 Matchens överraskning
6 Apr 2024 - 14:53 Oj, så viktigt
6 Apr 2024 - 00:16 Inför matchen: ÖFK - Trelleborgs FF
 
 
 
Herrar
av: Clement | 14 Apr 2024 - 03:48
HejJag vill bara hälsa att det finn