meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

SPONSRING ÄR INTE SÅ LÄTT - MINA DAMER OCH HERRAR
av Haldo Jonsson
Publicerad 18 Feb 2021 - 21:24 

Det har utbrutit en debatt på fotbollz.se:s forum om ÖFK och om dess försäljning av reklam. (Sponsring.) Det föranleder mig att i all hast i kväll att skriva ner några rader. Jag anser nämligen att jag har en viss erfarenhet av försäljning av fotbollsreklam eftersom jag förutom allt annat i klubbarna sysslat med den verksamheten i sammanlagt c:a 25 år och har gjort det i ÖFK i 11 år. Jag har således dragit in några miljoner till ÖFK. Det känns bra att minnas.

Att jobba med "sponsring" är en grannlaga uppgift som man helst måste ha lite fallenhet för. För at nå framgång gör man det bäst genom få till en bra dialog med köparen genom ödmjukhet, ibland lite fräckhet och ett visst mått av envishet. Det gäller att bygga upp ett förtroende med köparen. Om den som är säljare är känd och gillas av hos allmänheten kan det vara en fördel. Om det är en okunnig person som använder fel metod vid försäljning kan det väcka antipati mot föreningen och köpet av reklam uteblir. Det finns flera sådana exempel.

Ett ord son allmänt används är sponsring. När det gäller elitidrott så betyder det i klartext försäljning och köp av reklam. Det är två parter som ingår ett avtal då det gäller att ge och ta från båda sidor för att båda ska få det bästa utbyte som möjligt av affären.


Riktlinjerna för en säljare av reklam är att det finns en sponsorlista som anger vilken typ av reklam som finns att sälja och för varje reklamplats ett angivet pris. Det kan vara exempelvis en logga på en matchtröja som kostar ett visst antal kronor.

Priserna är endast ett riktmärke och är oftast satta något i överkant för att säljaren ska ha möjlighet att ha förhandlingsutrymme. Rabatt på det satta priset är ganska vanligt om köparen satsar stora pengar. Egentligen är det ingen rabatt. Det är en förhandlings mellan två parter där man kommit fram till en uppgörelse. Då kan bli många tusental kronor i nedsatt pris vid stora affärer.


Hellre en affär i stället för en utebliven sådan, resonerar man ibland! Vid vissa tillfällen får man vara tvungen att rätta ganska mycket sig efter köparens krav. Därutöver kan man som säljare sitta framför en företrädare för ett företag som är en mycket skicklig förhandlare. Det hjälper köparen till att få ett bra pris.

Det kan bland vara angeläget att ge en viss fördel till ett företag som köpt reklam under flera år.

Om föreningen är i stort behov av pengar vid tillfället finns det stor anledning att vara välvilliga mot köparen för att få till stånd ett snabbt avtal för att få in pengar utan alltför lång väntetid.

Det gälle inte bara fotbollen som rabatterar eller lämnar gratisreklam. Det gäller i även andra säljande företag. Just nu har jag ett abonnemang på Dagens Nyheter som är rabatterad till noll kronor.

Enligt vad som skrivits i fotbollz.se:s forum så har ÖFK lämnat onormalt stora rabatter till två styrelsemedlemmar i ÖFK. Enligt de uppgifter som fotbollz.se fått in, så rörde det sig om två långtidskontrakt som var tecknat innan de två fanns med i ÖFK som styrelsemedlemmar.

Som en liten anekdot kan jag berätta en händelse under min sponsortid i ÖFK. Jag kom in till en köpman som satt och kollade på aktieläget i Tv. Det var bara rött på alla hans aktier. Han var hyperirriterad oh körde ut mig. Jag gav inte upp. Efter 14 dagar besökte jag honom igen. Jag blev överraskad att han då var på bra humör.

- Jag gillar inte fotboll och har ingen lust att köpa reklam av ÖFK, men jag ska köpa för några tusen av dig och det är därför att du är en bra säljare.

Slutsats: Det gäller att inte ge upp.




 
 
 
Sök på fotbollz.se
   
  Chanskavalkaden  
  av Haldo Jonsson | Igår - 22:43  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  Många chanser och tidvis bra spel, men inga mål  
  av Joakim Nyhlander | Igår - 17:11  
 

Skövde AIK - ÖFK 1-0 (0-0)

 
  Läs matchreferat  
 


 
  Nu är jag riktigt förbannad  
  av Lars Larsson Stockholm  | Igår - 15:57  
   
  Läs mer...  
 


 
  Powell måste hitta Laget  
  av Per Lagerbäck | Igår - 15:40  
 

En fantastisk första halvtimme som verkligen ingav stort hopp, som sedan löstes upp i något annat. Jag hävdar fortfarande att det finns mycket att hämta i truppen, men frågan är hur valet ska se ut inför Geflematchen.

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
24 Apr 2024 - 17:02 Extra attraktion mot Helsingborg- Vi får se två av Superetta
23 Apr 2024 - 23:28 Träningstider ÖFK denna vecka
23 Apr 2024 - 10:14 ÖFK- ett inte alls oävet bortalag
22 Apr 2024 - 18:47 ÖFK - Örgryte - matchens bästa spelare enligt Sofascore
22 Apr 2024 - 13:38 Han kom, han sågs och han blev Trissvinnare - Arquimidec 'Qu
22 Apr 2024 - 13:29 Hur ska ÖFK kunna skapa ett bättre tryck framåt?
20 Apr 2024 - 22:12 Bildspel ÖFK - Örgryte 1-1
20 Apr 2024 - 19:11 Matchreferat Sett till hela matchbilden så var ett oavgjort resultat rätt
20 Apr 2024 - 18:46 Matchens prestation
20 Apr 2024 - 17:18 Matchens överraskning
20 Apr 2024 - 17:07 Till slut rättvis poäng
20 Apr 2024 - 14:02 Startelvan
20 Apr 2024 - 10:43 Inför matchen: ÖFK - Örgyte IS
20 Apr 2024 - 10:31 ÖIS tränare Andreas Holmberg om ÖFK
19 Apr 2024 - 16:41 Före detta ÖFK- backen Jonathan Azulay ska stoppa ÖFK:s anfa
19 Apr 2024 - 14:06 Följ ÖFK - Örgryte IS via fotbollz.se
18 Apr 2024 - 18:41 Två nya i anfallet kan sätta fart på ÖFK mot Örgryte.
18 Apr 2024 - 10:57 Var lugn poängen kommer - ÖFK är ofta trögstartade på våren
16 Apr 2024 - 21:04 Kan nye forwarden Quimi Ordónez vara lösningen mot Örgryte ?
16 Apr 2024 - 09:42 Träningstider denna vecka