meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

'BARA' TIO NYA ÖFK-MILJONER ÄNDÅ ETT LJUS I MÖRKRET
av Thord-Eric Nilsson
Publicerad 14 Nov 2022 - 18:08 Uppdaterad 14 Nov 2022 - 18:18

Artikelförfattaren Thord-Eric Nilsson

Trots allt gav ÖFK:s presskonferens om ekonomin ett ljusare besked än väntat.

Det har talats om ett behov på 18 miljoner för att klara elitlicensen. Enligt vice ordföranden Tom Pripp räknar man nu med ”bara” tio…

Det skall räcka för likviditeten och att övertyga licensnämnden om att man klarar säsongen 2023 samt att få till en balansräkning i balans när den måste presenteras om ett halvår.

Skillnaden i den balansräkningen är nämligen att man då kan räkna in spelartruppen, som kanske är värd 20 miljoner.

Första hindret är alltså elitlicensen och det möte, inte fysiskt utan via internettjänsten Teams, som Tom Pripp och ekonomen Tommy Holmgren skall ha med elitnämnden den 21 november.

Klarar man den skärselden finns stora möjligheter, men då väntar stålbad för klubben. Budgeten för nästa år är satt vid 23 miljoner och då kan man jämföra med tio år gamla utgiftssiffror från de tre första åren i Superettan: 18,5 -31,8 -34,5 miljoner. Årets beräknade slutkostnader på cirka 40 miljoner är också ett jämförelseobjekt Men från årets kostnader kan man dra nio miljoner som är ”gammal surdeg”. Det skulle innebära drygt 30 miljoner i rena kostnader för 2022.

Hur man skall fixa kapningen, som med mina beräkningar skulle vara sju miljoner, vill man inte redan nu gå in på. Men jag kan tänka sig deltidslösningar, mera ideella insatser och lägre spelarkontrakt vid värvningar. Gällande kontrakt vill man nog inte röra och utrymmet för höjningar vid förnyade är minimala.

I de intäkter som skall täcka kostnaderna budgeterar man helt andra siffror på publik och sponsorer. Årets budget var för optimistisk. Där räknade man med 3000 åskådare, 1500 hade varit realistiskt. Sponsormarknaden har även sviktat dels på grund av negativa händelser i klubben, men även i en hårdnande konkurrens.

Räknar man in vad som satsats i from av aktier och investeringar har det ändå kommit in belopp jämförbara med de normala åren.

Kvar finns även avbetalningsplaner för skatt och hyror samt tillväxtverkets återkrav (coronabidrag 3,8 milj). Det sistnämnda hoppas vd Kjell Andersson att man inte behöver betala. Många idrottsföreningar sitter i samma båt.

Sammanfattningsvis kan man säga att grunden för att klara allt är de tio miljonerna. De man kallar investerare har redan satsat 35 och man frågar sig var gränsen går.

Klarar man miljonerna klarar man även kontrollbalansräkningen. Stålbadet med budgeten blir svårare.

Det är bra att det finns en realistisk budget och att den följs. Jag skulle vilja se den som gjordes samma tid 2018 och vem som gjorde den. 2019 års rekordförlust (52,9 miljoner!) har klubben aldrig riktigt hämtat sig från även om 2020 tack vare bokföringstransaktioner och coronastöd gav ett skenbart överskott.

Gör klubbens ledning samma heroiska insats som laget gjort på höstkanten blir det spel i Superettan nästa år och innan dess cupspel mot AIK, Varberg och Västerås.

 
 
 
Sök på fotbollz.se
   
  ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng  
  av Haldo Jonsson | Igår - 21:53  
 

Dags att ändra på det nu mn statistiken talar för GIF Sundsvall

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Tufft motstånd i Svenska Cupen  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 20:25  
   
  Läs mer...  
 


 
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
18 Jan 2024 - 19:03 Pontus Kindberg till Ängelholms FF?
18 Jan 2024 - 11:34 Så här långt har ÖFK:s lagbygge nått - det se bra ut men det
18 Jan 2024 - 11:26 Korta Nyheter - träningsmatch flyttas
17 Jan 2024 - 15:04 Nye mittbacken Ali Suljic uttalar sig i intervju
16 Jan 2024 - 16:50 Vårspelschemat i superettan klart
16 Jan 2024 - 13:38 Imponerande insats igen av ÖFK- Supporters
16 Jan 2024 - 13:13 Olle Stenfors - En sann ÖFK vän har gått ur tiden
16 Jan 2024 - 13:11 Träningstider denna vecka
15 Jan 2024 - 18:41 Mittbacken Philip Bonde klar för ÖFK
15 Jan 2024 - 15:06 Framgångar för Ghoddos och Kadiri
14 Jan 2024 - 19:44 Korta nyheter om Myroslav Mazurs nya klubb
14 Jan 2024 - 18:11 Mera om lagbygget
12 Jan 2024 - 14:03 Lärling i ÖFK
11 Jan 2024 - 15:31 Korta nyheter
11 Jan 2024 - 14:50 Myroslav Mazur lämnar ÖFK
10 Jan 2024 - 18:41 Ny mittfältare klar för ÖFK
10 Jan 2024 - 10:56 Tråkigt för Mansour Sinyan
10 Jan 2024 - 10:37 Nyförvärvet som inte kom i går
8 Jan 2024 - 16:23 En fotbolls upptakt i dur- det händer mycket i ÖFK nu
8 Jan 2024 - 15:04 Intervju med Stefan Lundin - flera spelare på väg in och det