meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

INTE ALLTID LÄTT ATT VARA FOTBOLLSSPELARE I DAG
av Haldo Jonsson
Publicerad 4 Feb 2026 - 21:22 Uppdaterad 4 Feb 2026 - 23:07

Träning i SEP Hallen. Foto Micke Olofsson

Det är snart dags för Svenska Cupen.

Det är då de första matcherna i tävlingssammanhang startar.

Förberedelserna genom träning och matcher har varit igång ett tag, men har för mång lag stött på stora hinder. Det är i år den oberäkneliga och svåra vädersituationen som satt sina spår och Kung Bore bara ler.

Många lag lag har dragit vidare till Spanien och kostat på stora summor pengar för att träna och spela träningsmatcher.

I Spanien har de svenska lagen mötts av stora väderproblem. Regnet har formligen vräkt ner där och gjort det omöjligt att träna och att spela. Om man provat på spel ,så har det blivit mera vattenpolo och det har blivit en parodi på fotboll. I morgon kommer ännu ett djupt lågtryck som kommer att ge den nederbörd av regn som är vanligt på en hel månad och problemen fortsätter eller förstoras.

Det är inte omöjligt att även ÖFK har varit utomlands vid denna tidpunkt om inte SEP- Arena har funnits. Minst en vecka ibland två har varit vanligt de senaste åren. Den kostnaden slipper ÖFK nu.

I södra Sverige har snön vräkt ner och kombinrat mycket hårda vindar och med fuktig luft från havet samt flera minusgrader. Då vet alla att det är svinkallt och ganska så omöjligt att spela fotboll utomhus.

Det är inget som en fotbollsspelare önskar.

I Stockholm har det hänt att lag fått ställa in träningsmatcher på grund av snöfall.

Här i Norrland har Kung Bore varit på särdeles dåligt humör, genom att ge oss låg temperatur som varat under lång tid. Av allt att döma kommer troligen kylan att bestå i två veckor till.

Det är sällan vi haft en så lång köldperiod som år och många spelare har klagat på kylan.

Det är fullt förståeligt, men vi brukar säga att kylan härdar.

Kyla hör mera ihop med vintersport än fotboll, men det är något vi måste räkna med här uppe.

Vi ska komma ihåg, att kylan trots allt inte är något hinder för att bedriva elitfotboll på hög nivå. Det var likadant när ÖFK spelade i Europa League, ibland var det svinkallt och blåsigt.

När vi tittar oss omkring och göre en summering, så kommer vi fram till att trots kylan, så har ÖFK bra träningsmöjligheter i SAP Hallen. Kanske till och med bättre än många andra lag som ska förbereda sig till först Svenska Cupen? Det är en förmån att ÖFK för första gången så här års som fått träna på en fullstor plan.

Det är inte många år sedan ÖFK spelade i div 1.

ÖFK hade då tränat två gånger på fullstor plan. Det var på den så kallade plattan som var en ojämn och frusen grusplan som var avsedd för helikopterlandning.

ÖFK åkte, trots den bristfälliga träningen, till Södertälje för att möta Assyriska, som tränat på konstgräs hela vintern. ÖFK gjorde en tapper match, men det blev en knapp förlust.

Det var andra tider då, men det kan vara värt att minnas.

 
 
1 Kommentar:
Gäst: Heja KD skrev | 4 Feb 2026 - 21:41
Tacka krigarna. Micke Tossa Thomas mfl för deras jamp som.möjliggjort denna hall.
15
 
Sök på fotbollz.se
   
  Dags börja blicka mot undre strecket?  
  av Per Lagerbäck | Igår - 23:30  
 

Första knappa 40 minuterna var årets sämsta, mot ett inte alltför starkt Norrköping. En viss uppryckning i andra räckte inte långt. Nu får vi hoppas på att ledare och spelare inser allvaret.

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK FÖRLORADE MOT IFK NORRKÖPING -FÖRSTA HEMMAFÖRLUSTEN FÖR I ÅR  
  av Lasse Granbacka | Igår - 23:13  
 

ÖFK - IFK Norrköping 0-2 (0-1)

 
  Läs matchreferat  
 


 
  Bildspel ÖFK - IFK Norrköping  
  av Thord-Eric Nilsson  | Igår - 23:03  
 

.Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens överraskning  
  av Lars Larsson Stockholm  | Igår - 22:24  
 

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
13 Jun 2026 - 11:38 Highcon blir ny huvudpartner till ÖFK
12 Jun 2026 - 14:16 Simon Marklund trissvinare mot Nordic United
11 Jun 2026 - 19:36 Stora krav på målvakterna i dag
10 Jun 2026 - 17:21 Högsta poängen till Melker Uppenberg i matchen mot Nordic Un
9 Jun 2026 - 21:37 Matchreferat Nordic United - ÖFK 1-1 (0-1)
9 Jun 2026 - 21:26 Matchens prestation
9 Jun 2026 - 21:07 Matchens överraskning
9 Jun 2026 - 21:04 ÖFK ska vara nöjda med poäng
9 Jun 2026 - 17:36 Startelvan i kväll mot Nordic United
9 Jun 2026 - 10:57 Anledningen till att Nemanja Miljanovic bytte klubb från Nor
9 Jun 2026 - 10:20 Nya fotbollsregler
8 Jun 2026 - 20:50 Kort rapprt från träningen och några undringar över försvare
7 Jun 2026 - 20:29 Följ Nordic United - ÖFK via fotbollz.se
7 Jun 2026 - 15:19 Nordic United - En jobbig motståndare som hugger på allt
4 Jun 2026 - 22:04 ÖFK har återfått Potterandan
3 Jun 2026 - 15:14 Amar Begic Trissvinnare mot Örebro SK
2 Jun 2026 - 16:33 Amar Begic - matchens lirare och uttagen i veckans lag mot Ö
1 Jun 2026 - 18:37 Bildkavalkad från ÖFK - Örebro SK 3-2 (1-2)
1 Jun 2026 - 03:02 Min tes håller - det här kan bli riktigt bra
31 Maj 2026 - 21:04 Matchreferat STARK UPPHÄMTNING AV ÖFK MOT ÖREBRO SK.