meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

NÄR MATCHEN VAR SLUT FICK JAG EN DÉJÀ VU
av Haldo Jonsson
Publicerad 6 Maj 2024 - 15:44 Uppdaterad 6 Maj 2024 - 15:56

Förlustmatchen mot Västerås SK på Jämtkraft Arena i fjol då det även då var stort missnöje med domaren. Foto. Thord-Eric Nilsson

När jag på morgonen innan matchen mot Örebro läste Kim Sundings "inför matchen" i fotbollz.se och såg vilken domare som skulle döma, så infann sig dessa tankar hos mig. "Jag undrar vad domaren kommer att ställa till med i dagens match?"

Jag bänkade mig på arenan och hoppades på att ÖFK skulle vinna och att mina tankar om domaren skulle vara fel. Vädret var bra och stämning god. Det var upplagt för en bra match.

När matchen nästan var slut och innan den ödesdigra straffen, så gjorde jag för mig själv en summering av matchen och domarens insats.

Jag har ingen uppfattning om domaren, annat än att han konsekvent ställde högre krav på ÖFK:s agerande på plan än han gjorde på Örebro. Med det menar jag att han hade lättare att döma frisparkar som drabbade ÖFK än Örebro. Varningsfrekvensen, fyra för ÖFK var dessutom betydligt högre än för Örebro som hade noll varningar.

Sedan kom den ödesdigra straffen för Örebro och det uteblivna målet för ÖFK som retade gallfeber på ÖFK:s spelare och på publiken.

När domarna gick av planen efter matchens slut då busvisslade och buade många ur publiken. Det är ytterst sällan vi ser det på Jämtkraft Arena.

När såg jag detta missnöje med en domare tidigare?

Jo, det var i fjol när ÖFK mötte Västerås SK. Då var det samma missnöje med domaren och publiken buade och skrek när de gick av planen. Det var samma domare då.

Orsaken till missnöjet då var då att domaren, enligt publiken, helt omotiverat gav rött kort åt Theodore Rask.

Det var min déjà vu.

 
 
4 Kommentarer:
Gäst: Hoppfull skrev | 7 Maj 2024 - 08:56
Absolut att du kan se en sak på reprisen, (sen kan man diskutera hur kroppen rör sig när man blir omkullknuffad) men domaren såg inte det man kan se/tolka från reprisbilderna på tv, för hade han sett det skulle han blåst direkt och inte efter 15 sekunder av vrålande från Örebrospelare.

ALLa som såg matchen kunde konstatera att han blåste i favör till Örebro, det betyder inte att man skyller på domaren, ÖFK skulle ha satt sina chanser så hade det inte spelat någon roll, MEN faktum kvarstår att domaren dömde inte rättvist.

Så du @Ledsen, du blir lite pinsam, skriv vad du tyckte om matchen/situationen istället för att försöka raljera över ÖFK
3
Gäst: Ledsen skrev | 6 Maj 2024 - 19:29
Ledsen att behöva säga det, men ÖFK har inte 6 poäng efter 6 matcher på grund av domare eller
Domarna. Det är inte heller Daniel Kindbergs fel.

Varför måste allt, alltid, skyllas på någon annan? Är det ”nya ÖFK”?
3
Gäst: Tord Andersson skrev | 6 Maj 2024 - 17:04
Jag håller helt med dig Haldo om att domaren verkade tolerera mer ojustheter från Örebros sida utan att blåsa frispark. Straffen var däremot odiskutabel. Alla som har Discovery eller TV 4 Play kan titta på situationen som inträffade i 83:e minuten. Det är omöjligt att missa att Sporrong drar bollen intill sig med höger arm.
Vad som hände i slutsekunderna går däremot inte att se i tv-sändningen. Det är för långt avstånd.
5
Gäst: ÖFK fan skrev | 6 Maj 2024 - 16:43
ÖFK har endast vunnit 1 av 7 matcher i superettan som denna domare dömt…
7
 
Sök på fotbollz.se
   
  Dags börja blicka mot undre strecket?  
  av Per Lagerbäck | Igår - 23:30  
 

Första knappa 40 minuterna var årets sämsta, mot ett inte alltför starkt Norrköping. En viss uppryckning i andra räckte inte långt. Nu får vi hoppas på att ledare och spelare inser allvaret.

.Bortaklacken skötte sig bra. Foto. Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK FÖRLORADE MOT IFK NORRKÖPING -FÖRSTA HEMMAFÖRLUSTEN FÖR I ÅR  
  av Lasse Granbacka | Igår - 23:13  
 

ÖFK - IFK Norrköping 0-2 (0-1)

Trissvinnaren Abodi Qasem före match. Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs matchreferat  
 


 
  Bildspel ÖFK - IFK Norrköping  
  av Thord-Eric Nilsson  | Igår - 23:03  
 

.Foto Thord-Eric Nilsson

.Publikrekord fö i år och soligt var det. Foto Thord-Eric Nilson

 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens överraskning  
  av Lars Larsson Stockholm  | Igår - 22:24  
 

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
12 Mar 2026 - 11:11 Graham Pottter blir kvar i Sveriige
11 Mar 2026 - 22:57 Tommie Vesterlund valdes tiill ny ordförande i Östersinds FK
11 Mar 2026 - 13:21 Simon Mrklund uttagen i veckans lag som mittfältare i Svensk
11 Mar 2026 - 13:08 ÖFK har åsmöte idag
10 Mar 2026 - 12:58 Om före detta ÖFK- spelaren Adrian Edqvist
10 Mar 2026 - 11:21 Höga poäng för ÖFK:s spelare mot Trelleborg
9 Mar 2026 - 22:28 Jag såg en spirande blivande stjärna
9 Mar 2026 - 10:58 Förre ÖFK - spelaren Feix Hörberg till Brage?
8 Mar 2026 - 15:52 Matchreferat Stabil och rättvis seger mot Trelleborg
8 Mar 2026 - 14:00 Startelvan idag mot Trelleborgs FF
7 Mar 2026 - 12:02 Kort rapport från trå träningen - Allt ser bra ut
6 Mar 2026 - 22:21 Insändare : Svårt att stärka ÖFK:s ekonomi utan fungerande u
4 Mar 2026 - 21:34 En glad nyhet - ÖFK går mot ljusare tider
4 Mar 2026 - 21:23 Adrian Edqvist drar utomlands - avslutar i ÖFK
4 Mar 2026 - 16:18 Spänningen stiger i Svenska Cupen - Till helgen ska allt avg
2 Mar 2026 - 22:07 Jabir Abdihakim Ali har hae gått till klubb i utlandet
2 Mar 2026 - 18:26 Träning och matcher i Mars
1 Mar 2026 - 14:09 Sunday Anyanwu poängbäst i ÖFK i matchen mot Degerfors
28 Feb 2026 - 21:21 ÖFK:s tre bästa spelare mot Degerfors FF
28 Feb 2026 - 17:53 Matchreferat ÖFK fortfarande obesegrade i Svenska Cupen