meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

TACK FREDHEIM!
av Per Lagerbäck
Publicerad 1 Nov 2025 - 17:13 Uppdaterad 1 Nov 2025 - 20:33

Nu torde det vara bevisat att ÖFK:s ledning tog ett helt riktigt beslut i att ersätta Livani med Fredheim. och tack till spelarna för att de kunde ställa om ganska rejält.

Tor-Arne Fredheim. Foto. Thord-Eric Nilsson

Förutom mellan 10e och 20e minuten var ÖFK det klart bästa laget idag. Det fungerade bra både framåt och särskilt bakåt. Alla spelarna gjorde ett gediget arbete, och jag ska inte klaga på någon. Tyvärr behöver vi ännu vara lite nervösa då Utsikten fortfarande kan ta sig förbi. Men, noll insläppta på tre matcher och lika många skapade chanser framåt som med det spel som testades tidigare under säsongen bör betyda att detta löser sig. Men vi får inte koppla av än.

Spelet idag var inte sprudlande, men lugnt och oftast väldigt säkert. Dessutom jobbade alla för varann, inklusive Ali som imponerade mer på mig än tidigare. Hans mål var väldigt snyggt, med perfekt inlägg från Enemark, som gjorde en riktigt bra match. Dock överträffades det målet definitivt av team Amatkarijo/Marklund. Vilket oerhört läckert mål. Må tillhöra ett av de snyggaste i årets superetta, om inte det allra snyggaste.

Jag utgår från att samtal redan förs med Fredheim om en fortsättning, om han inte redan sagt ifrån. Detta skulle ge en boost inför nästa år, och möjligheten att behålla de viktigaste och få hit andra spännande spelare. Jag tycker att det redan finns tillräckligt många riktigt bra spelare, men viss omsättning får vi räkna med. Men nu ska jag inte fara iväg för långt. Ännu minst ett dygn må vi vänta innan vi pratar alltför mycket inför nästa år.

Men jag kan inte helt släppa förändringen som skett under Fredheim. Jag tillhör dom här tråkiga personerna som kan njuta av ett väl fungerande försvarsspel, och när det gäller mina egna favoritlag gäller alltid poäng före s k "vackert spel"! Vill jag se vackert spel och vackra mål kan jag titta på highlights från diverse håll. Bra tabelläge kommer också alltid att slå vackert spel när det gäller publiksiffror på hemmaplan.

Betygen:

Forsell 4 - Mycket nära en femma. Gör ett oerhört gediget jobb idag.

Adjoumani 3 - Gör det mesta bra, men det finns fortfarande skönhetsfläckar, som det ta gjort denna säsong.

Suljic 4 - Mycket stabil.

Ayanwu 5 - Har vuxit till huvudfigur i försvaret, även om det blir någon blindpassning.

Enemark 4 - Hans absolut bästa match i ÖFK-tröjan. Det mesta funkade idag. Enda minustecken lite passivitet vid en Trelleborgschans tidigt i matchen.

Brendon 3 - Gjorde det han skulle, utan att det blev något extra.

Sporrong 3 - Nära en fyra för väldigt uppoffrande kämpatakter.

Amatkarijo 4 - Gjorde väldigt många bra saker, men svackor och missar finns.

Bonnah 3 - Syntes inte så mycket.

Marklund 4 - Väldigt nära en femma, men tappar boll ibland. Målet absolut topp för hela året.

Ali 4 - Även här väldigt nära en femma, och idag fick vi se lagspelaren Ali, som även direkt tackade enemark för inlägget till målet. Han har stor del i att positionen för ÖFK är så pass bra som det är.

Granström 3 - Gör det han ska, utan att glänsa.

Yossief 3 - Tar för sig väldigt bra med tanke på åöder och erfarenhet. Kommer att bli något riktigt bra.

Kirby 2 - Är inte övertygande.

Avslutar med ett tack till ÖFK-ledningen för agerandet efter de båda katastrofmatcherna! Ett tack till Fredheim för att du ställde upp, och för det jobb du gjort! Tack alla spelare som klivit in på plan och gjort ert jobb på ett föredömligt sätt! Och till sist, må Örebro ta en poäng imorron....

 
 
2 Kommentarer:
Gäst: Robban49 skrev | 2 Nov 2025 - 14:56
Spelet fungerar bra nu när försvarsspelarna får koncentrera sig på försvarsspelet!! Tex Suljic har vuxit minst en klass!!
0
Gäst: Flatte skrev | 2 Nov 2025 - 09:31
Vilken härlig vinst, vinner på ett imponerande sett.
Måste ge Simon ett extra hjärta för årets mål i superettan .
Jabir blir bara bättre och bättre, kontraktera han för nästa säsong.
Vore kanon om vi kan få hit Björolfsson från Umeå..
3
 
Sök på fotbollz.se
   
  ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng  
  av Haldo Jonsson | Igår - 21:53  
 

Dags att ändra på det nu mn statistiken talar för GIF Sundsvall

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Tufft motstånd i Svenska Cupen  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 20:25  
   
  Läs mer...  
 


 
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
18 Jul 2023 - 11:12 Känns lite lättare
17 Jul 2023 - 21:41 Det fanns mycket att gotta sig åt mot Landskrona
17 Jul 2023 - 10:23 Ny träningsmatch
16 Jul 2023 - 22:13 Sebastian Karlsson Grach tog chansen när han fick starta - b
16 Jul 2023 - 10:13 Nöjd tvåmålsskytt - Sebastian Karlsson Grach
15 Jul 2023 - 23:43 Bilder från ÖFK - landskrona 4-1 (1-0)
15 Jul 2023 - 22:02 Matchreferat ÖFK - Landskrona 4-1 (1-0)
15 Jul 2023 - 21:57 Stor besvikelse i Landskrona men även lättnad
15 Jul 2023 - 20:39 Matchens prestation
15 Jul 2023 - 19:35 Matchens överraskning
15 Jul 2023 - 16:03 Startelvan
15 Jul 2023 - 13:03 ÖFK förlänger med mittbacken Teodore Rask
14 Jul 2023 - 23:00 Inför matchen: ÖFK - Landskrona BOIS
14 Jul 2023 - 22:58 Smått, gott och kort från ÖFK:s fredagsträning.
14 Jul 2023 - 22:54 Landskrona inför matchen
14 Jul 2023 - 18:26 Kom till ÖFK shopen på arenan på lördag och handla. Det önsk
14 Jul 2023 - 10:49 Storfrämmande på Jämtkraft Arena på lördag
13 Jul 2023 - 21:42 Följ ÖFK - Landskrona Bois via fotbollz.se
12 Jul 2023 - 21:52 Pass upp för att Landskrona har många löpvilliga, starka och
11 Jul 2023 - 18:14 Andrew Mills debuterade för i år i Superettan som målvakt -