meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

SÅ HÄR GJORDE VI FÖR ATT TA IN PENGAR TILL ÖFK - KANSKE ETT TIPS, KANSKE INTE?
av Haldo Jonsson
Publicerad 22 Mar 2024 - 10:12 

Det är inte alltid lätt att skaffa pengar till en idrottsförening.

Det är många föreningar som tar kontakt med företagen. Det underlättar om man har viss fallenhet för uppdraget. De tär lättare ju högre upp laget befinner i serien eller i seriesystemet. Tvsända matcher gör det lättare.

Jag vet att Peja vill ha tips. Det är viktigt att ÖFK ökar sina sponsorintäkter. Kanske detta är något, kanske inte?

Det finns möjlighet att ta in pengar på många olika sätt. Jag nämner här några tips till ÖFK:s styrelse och andra i ÖFK vilka möjlighetervi använde oss av i ÖFK:s styrelse under div1-tiden.

1. Vi hade ÖFK-kortet som folk köpte. Vi kontaktade restauranger och affärer som erbjöd rabatt till dem som hade kortet. Liknande används även nu av bland anda IFK och Ope.

2. Vi tog på oss ansvaret och genomförde två stora aktioner av lantgårdar med alla inventarier. Vi fick provision på den inkomna summan vid auktionen. Vi anställde en auktionist. Allt det övriga skötte vi själva.

3. Vi hade målfemman. Den som ville betalade fem kronor för varje mål som ÖFK gjorde. Vi lottade ut en utlandsresa i pris.

4. Vi tiggde en mängd prylar som vi auktionerade bort. För det ändamålet hyrde vi travets lokaler.

5. Vi fick möbler från en möbelaffär som skulle upphöra. Vi tiggde även möbler och andra prylar själva. Även då hade vi auktion på travet.

6. Vi ordnade ett lotteri på en begagnad bil i bra skick som vi fick av en bilfirma. Jag tror även att vi ordnade ett lotteri på en ny bil, men om det sviker minnet.

7. Vi var fyra i styrelsen som jobbade med sponsring. Det var vi som ansvarade för att ta in pengar. Jag hade själv ett fyrtiotal företag som jag bearbetade. Efter ett tag vi en välkommen hjälp av några från marknad.

8. Vi var minst tre från styrelsen som åt lunch tillsammans varje dag. Även tränaren och den kanslianställde var med vid bordet. Det var värdefullt. Vi kunde dryfta akuta problem och vi hade koll på kur mycket pengar vi hade fått in.

9. Vi tryckte ett matchprogram med reklam som vi sålde på matcherna. Inuti låg en nytryckt folder där startelvan presenterades och tränaren skrev inför matchen.

10. Vi ordnade en oktoberfest med äkta tysk musik och hyrde ett stort tält som vi skulle sätta upp på grusplan strax norr om Badhusparken. Tyvärr så gick oktoberfesten inte att genomföra i tältet, eftersom det blev ruskväder med regn och hård blåst. I sista stund fick flytta festen till curlinghallen.

Kanske är förhållandena annorlunda nu? Detta gjorde vi för c:a 20 år sedan.


 
 
5 Kommentarer:
Gäst: Haldo skrev | 23 Mar 2024 - 20:12
Vi hade ett tryckeri som tryckte gratis. De fick reklam i matcprogammet. Det var lätt att sälja annonser.
1
Gäst: Någon skrev | 23 Mar 2024 - 19:39
Matchprogram är ingen dålig idé. Det är väldigt många på matcherna som kanske inte har så stor datorvana som skulle uppskatta det. Och det är inte helt ute, sist jag såg en premier league match så fanns det att köpa (2023). Frågan är bara om det finns annonsörer och ett lokalt tryckeri?
0
Gäst: Mats skrev | 22 Mar 2024 - 19:52
Hänger på om matlådor och målpeng❤️🖤
0
Gäst: Per skrev | 22 Mar 2024 - 18:20
Jag betalar in en (hemilg) summa pengar för varje mål och poäng ÖFK gör/tar i tävlingsmatcher. Hoppas på en dyr säsong. :)
2
Gäst: Robban49 skrev | 22 Mar 2024 - 11:25
Jag skulle lätt betala tex 20 kronor/mål som ÖFK gör!
Peja borde även kunna få med ett antal företag som skänker tex 200 kronor/mål.
Sedan lottas ett pris ut i slutet på säsongen. Värdet på priset fastställs utav summan av inbetalade pengar.
8
 
Sök på fotbollz.se
   
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Idag - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Tufft motstånd i Svenska Cupen  
  av Haldo Jonsson | Igår - 20:25  
   
  Läs mer...  
 


 
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | Igår - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Quasem - Trissvinnare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 10:52  
 

Abodi Quasem Foto Haldo Jonsson

Sammanlagda Trissen leder Simon Marklund, men hotas av Amar Begic

Hos Andreas Tipset leder Håkan Tvåa är Kent P.



 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
16 Maj 2023 - 22:36 Matchreferat Tamt ÖFK förlorade årets första seriematch mot Trelleborgs F
16 Maj 2023 - 16:41 Kravet på 3.8 miljoner återstår - Överklagan gick inte igeno
16 Maj 2023 - 13:02 Magnus Powell i bussen hem
16 Maj 2023 - 02:58 ÖFK:s bredd är inte den som Powell påstår, det såg vi nu
15 Maj 2023 - 22:37 Där sprack ballongen.
15 Maj 2023 - 21:36 Matchens prestation
15 Maj 2023 - 21:04 Matchens överraskning
15 Maj 2023 - 18:46 Nu på plats på Vångavallen.
15 Maj 2023 - 18:21 Startelvan
15 Maj 2023 - 16:59 'Matchvecka Akademin'
14 Maj 2023 - 16:30 Följ Trelleborgs FF - ÖFK via fotbollz.se
14 Maj 2023 - 16:24 Martin Nylander om matchen mot Trelleborg
14 Maj 2023 - 16:18 Nye tränaren i Trelleborg Stefan Jacobsson om matchen
13 Maj 2023 - 20:35 Trots skadorna är ÖFK i en gynnsam situation
13 Maj 2023 - 09:53 Bradley Takamo åter till Östersund efter matchläger på Bosön
12 Maj 2023 - 22:10 Nu är ÖFK det enda obesegrade laget i Superettan
12 Maj 2023 - 14:05 Palmernas stad - Trelleborg
12 Maj 2023 - 10:59 Nytt pris i Hos Andreas tipset - Att få ta del i vandringspo
11 Maj 2023 - 16:13 Välförtjänt utmärkelse till Magnus Powell - Vald till månade
10 Maj 2023 - 21:16 Det finns mycket positivt med dagens 'nya' ÖFK - vinden har