meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

NÄR MATCHEN VAR SLUT FICK JAG EN DÉJÀ VU
av Haldo Jonsson
Publicerad 6 Maj 2024 - 15:44 Uppdaterad 6 Maj 2024 - 15:56

Förlustmatchen mot Västerås SK på Jämtkraft Arena i fjol då det även då var stort missnöje med domaren. Foto. Thord-Eric Nilsson

När jag på morgonen innan matchen mot Örebro läste Kim Sundings "inför matchen" i fotbollz.se och såg vilken domare som skulle döma, så infann sig dessa tankar hos mig. "Jag undrar vad domaren kommer att ställa till med i dagens match?"

Jag bänkade mig på arenan och hoppades på att ÖFK skulle vinna och att mina tankar om domaren skulle vara fel. Vädret var bra och stämning god. Det var upplagt för en bra match.

När matchen nästan var slut och innan den ödesdigra straffen, så gjorde jag för mig själv en summering av matchen och domarens insats.

Jag har ingen uppfattning om domaren, annat än att han konsekvent ställde högre krav på ÖFK:s agerande på plan än han gjorde på Örebro. Med det menar jag att han hade lättare att döma frisparkar som drabbade ÖFK än Örebro. Varningsfrekvensen, fyra för ÖFK var dessutom betydligt högre än för Örebro som hade noll varningar.

Sedan kom den ödesdigra straffen för Örebro och det uteblivna målet för ÖFK som retade gallfeber på ÖFK:s spelare och på publiken.

När domarna gick av planen efter matchens slut då busvisslade och buade många ur publiken. Det är ytterst sällan vi ser det på Jämtkraft Arena.

När såg jag detta missnöje med en domare tidigare?

Jo, det var i fjol när ÖFK mötte Västerås SK. Då var det samma missnöje med domaren och publiken buade och skrek när de gick av planen. Det var samma domare då.

Orsaken till missnöjet då var då att domaren, enligt publiken, helt omotiverat gav rött kort åt Theodore Rask.

Det var min déjà vu.

 
 
4 Kommentarer:
Gäst: Hoppfull skrev | 7 Maj 2024 - 08:56
Absolut att du kan se en sak på reprisen, (sen kan man diskutera hur kroppen rör sig när man blir omkullknuffad) men domaren såg inte det man kan se/tolka från reprisbilderna på tv, för hade han sett det skulle han blåst direkt och inte efter 15 sekunder av vrålande från Örebrospelare.

ALLa som såg matchen kunde konstatera att han blåste i favör till Örebro, det betyder inte att man skyller på domaren, ÖFK skulle ha satt sina chanser så hade det inte spelat någon roll, MEN faktum kvarstår att domaren dömde inte rättvist.

Så du @Ledsen, du blir lite pinsam, skriv vad du tyckte om matchen/situationen istället för att försöka raljera över ÖFK
3
Gäst: Ledsen skrev | 6 Maj 2024 - 19:29
Ledsen att behöva säga det, men ÖFK har inte 6 poäng efter 6 matcher på grund av domare eller
Domarna. Det är inte heller Daniel Kindbergs fel.

Varför måste allt, alltid, skyllas på någon annan? Är det ”nya ÖFK”?
3
Gäst: Tord Andersson skrev | 6 Maj 2024 - 17:04
Jag håller helt med dig Haldo om att domaren verkade tolerera mer ojustheter från Örebros sida utan att blåsa frispark. Straffen var däremot odiskutabel. Alla som har Discovery eller TV 4 Play kan titta på situationen som inträffade i 83:e minuten. Det är omöjligt att missa att Sporrong drar bollen intill sig med höger arm.
Vad som hände i slutsekunderna går däremot inte att se i tv-sändningen. Det är för långt avstånd.
5
Gäst: ÖFK fan skrev | 6 Maj 2024 - 16:43
ÖFK har endast vunnit 1 av 7 matcher i superettan som denna domare dömt…
7
 
Sök på fotbollz.se
   
  GIF Sundsvall - ÖFK sänds på storbildsTV på Stortorget  
  av Haldo Jonsson | Igår - 19:28  
 

Fotbollsest på Stortorget

 
  Läs mer...  
 


 
  Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk  
  av Haldo Jonsson | 22 Jun 2026 - 16:02  
 

Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Dags börja blicka mot undre strecket?  
  av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30  
 

Första knappa 40 minuterna var årets sämsta, mot ett inte alltför starkt Norrköping. En viss uppryckning i andra räckte inte långt. Nu får vi hoppas på att ledare och spelare inser allvaret.

.Bortaklacken skötte sig bra. Foto. Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK FÖRLORADE MOT IFK NORRKÖPING -FÖRSTA HEMMAFÖRLUSTEN FÖR I ÅR  
  av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 23:13  
 

ÖFK - IFK Norrköping 0-2 (0-1)

Trissvinnaren Abodi Qasem före match. Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs matchreferat  
     
 
Nyhetsarkiv
18 Feb 2026 - 16:46 För stort publikintresse ställer till problem för IFK Götebo
16 Feb 2026 - 15:40 IFK Göteborg byter till konstgräs mot ÖFK i Svenska Cupen
16 Feb 2026 - 13:43 Nu är det klaft- Björn Hamberg ny tränare i Elfsborgs IF
15 Feb 2026 - 21:15 ÖFK vill ha hem Curtis Edwards - vill ha hjälp med pengabidr
15 Feb 2026 - 15:53 Matchreferat ÖFK - GIF Sundsvall 1-2 (0-1)
15 Feb 2026 - 14:05 Startelvan i eftermiddag
14 Feb 2026 - 21:31 ÖFK-bekanting ny tränare i Tottenham
14 Feb 2026 - 16:04 Genrep på söndag med många nya och spännande spelare
14 Feb 2026 - 11:59 Ny mittfältare klar för ÖFK
12 Feb 2026 - 22:03 ÖFK - kylslaget Göteborg väntar er
11 Feb 2026 - 22:40 Tidig gräspremiär för ÖFK
11 Feb 2026 - 15:22 ÖFK - GIF Sundvall flyttas på grund av kylan
11 Feb 2026 - 10:37 Albin Mörfelt har fått ny klubb
9 Feb 2026 - 23:04 Träningar denna vecka
9 Feb 2026 - 18:16 Finns det någon köldgräns då det inte är tillrådligt att spe
7 Feb 2026 - 17:34 Matchreferat ÖFK - Stjördal 2-1 (2-1)
7 Feb 2026 - 14:19 Startelvan i eftermiddag
6 Feb 2026 - 20:41 Stor glädje - Deninis Widgren klar för ÖFK
6 Feb 2026 - 17:56 Spännande nyförvärv visar upp sig - match på lördag i SEP Ha
6 Feb 2026 - 11:31 Albin Mörfelt slutar i ÖFK och Amar Begic kommer